seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

هدایت تحصیلی جدید

دوشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۶، ۱۰:۱۳ ق.ظ

پایه نهمی های عزیز برای دستیابی به اطلاعات کامل و جامع در مورد هدایت تحصیلی امسال با ما همراه باشید... در ضمن برای همکاران و دانش آموزان عزیز بزودی فیلم آموزشی نهیه و در اختیار شما از همین طریق قرار می گیرد. اما پیش از شروع دانش آموزان عزیزی که قصد مشاوره آنلاین دارند و به راحتی می توانند از طریق لینکی که در اختیار شما قرار می گیرد بصورت تلفنی و آنلاین استعداد یابی شوند:

کلیک کنید...استعداد یابی علمی و دقیق برای انتخاب رشته...کلیک کنید


 مقدمه:

یکی از مهم‌ترین وظایف آموزش و پرورش کمک به دانش آموزان در رشد خودآگاهی، کشف استعدادها و طرح‌ریزی تحصیلی و شغلی برای ورود به دنیای بزرگسالی است. اهمیت این موضوع به حدی است که بی‌توجهی به آن می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری در آماده‌سازی نیروی انسانی به همراه داشته باشد.

اعتقاد براین است که نتیجه‌ی فرایند هدایت تحصیلی باید به طراحی مسیر زندگی دانش‌آموزان با انتخابی آگاهانه و آزادانه منجر شود. شناسایی و شناساندن شخصیت، استعدادها، توانایی‌ها، علاقه‌ها و تفاوت ‌های فردی هر دانش‌آموز و پرهیز از هرگونه اجبار، وظیفه مهم همه‌ی عوامل درون و برون مدرسه‌ای در این زمینه است.




هدایت تحصیلی چیست؟

هدایت تحصیلی عبارت است از فرایند ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آموزان، تا ضمن آشنایی با استعدادها، علایق، توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خویش، شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی و مشاغل مورد نیاز جامعه را بشناسد و براساس آن، به صورت آگاهانه شاخه و رشته تحصیلی مناسب خود را انتخاب کنند.

ملاک‌ها و عوامل تأثیرگذار بر هدایت تحصیلی کدامند؟

الف. نظر دانش‌آموز(10 امتیاز)       ب. نظر والدین( 5 امتیاز)

ج. آزمون‌های مشاوره‌ای(30 امتیاز)  د. نظر دبیران(10 امتیاز)

ه. عملکرد تحصیلی(35 امتیاز)        و. نظر مشاور(10 امتیاز)



آشنایی با آزمون‌های مشاوره‌ای:

دانش‌آموزان پایه نهم برای کسب 30 امتیاز این بخش باید در دو آزمون رغبت‌ها(عمومی و اختصاصی) و توانایی‌ها، بصورت آنلاین یا  برخط شرکت کنند. برای این کار ابتدا نام کاربری و رمز خود را از مدرسه دریافت و با مراجعه به سایت همگام به آدرس: www.hamgam.medu.ir

و انجام مراحل که در ادامه خواهید دید  برای ثبت نام اقدام نمایید ...


هدف از اجرای تست‌های خودسنجی رغبت و توانایی، پی بردن دانش‌آموز و والدین و مشاوران با تیپ‌شخصیتی مرتبط با  مشاغل است که در هدایت تحصیلی و انتخاب رشته ‌می‌تواند نقش بسیار مهمی را ایفا نماید. در ادامه  و در صفحه بعد مختصری در مورد تیپ‌های شخصیتی خواهیم خواند.



آشنایی با شاخه‌ها و رشته‌های نظام آموزشی:

در نظام جدید آموزشی بعد از 6پایه ابتدایی دانش‌آموزان وارد دوره متوسطه اول( پایه‌های هفتم،هشتم و نهم)و سپس بعد از گذراندن فرایند هدایت تحصیلی وارد دومین دوره متوسطه شامل پایه‌های دهم،یازدهم و دوازدهم می‌شوند.

دوره متوسطه دوم شامل 3 شاخه نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش می‌باشد که هر کدام دارای رشته‌ها و زمینه‌هایی هستند. 

هریک از زمینه‌های شاخه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش دارای رشته‌های متعددی می‌باشند. 

بعنوان مثال زمینه صنعت در شاخه فنی و حرفه ای دارای رشته‌های ذیل می‌باشد:

الکترونیک، الکتروتکنیک، ماشین‌افزار، معدن، تأسیسات، ساختمان، مکانیک‌خودرو، صنایع نساجی، چاپ، صنایع چوب و مبلمان، ناوبری، مکانیک موتورهای دریایی،الکترونیک ومخابرات دریایی، صنایع شیمیایی، سرامیک، متالوژی، مکاترونیک و صنایع فلزی.

منظور از عملکرد تحصیلی چیست؟ 

ورود به هر یک از شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی منوط به کسب حد نصاب(حداقل) نمرات  دروس تخصصی پایانی نوبت دوم (خردادماه) مربوط به آن رشته می‌باشد. به عبارت دیگر در صورت  عدم کسب حداقل میانگین نمرات دروس تخصصی در سه پایه تحصیلی هفتم، هشتم و نهم (هفتم و هشتم باضریب یک و نهم باضریب سه)، سایر ملاک‌ها و عوامل تأثیرگذار بی‌اثر خواهد بود!

تبصره1: برای رشته‌های گروه برق و رایانه و رشته مکاترونیک در شاخه فنی و حرفه‌ای، حداقل نمره درس ریاضی 12، ملاک است که در هدایت به رشته مدنظر قرار می‌گیرد.

تبصره2: محاسبه امتیازات مربوط به عملکرد تحصیلی به میزان 35 امتیاز(از 100 امتیاز) در سامانه هدایت تحصیلی بصورت نرم‌افزاری انجام می‌شود و نتایج آن بصورت اتوماتیک در نمون برگ نهایی هدایت تحصیلی درج می‌شود.


حدنصاب نمره لازم برای دروس تخصصی مرتبط:

شاخه کاردانش: 

ریاضی( نمره 10)، کاروفناوری(نمره 12)، فرهنگ و هنر( نمره 10).

+برای ورود به دو زمینه خدمات و هنر کسب حداقل نمره 12 در فرهنگ و هنر ملاک است. 

+برای ورود به زمینه کشاورزی نمره ریاضی محاسبه نمی‌گردد اما کسب حداقل نمره 10 در درس علوم‌تجربی الزامی است.

شاخه فنی و حرفه‌ای:

ریاضی(نمره10)، علوم‌تجربی(نمره10)، کاروفناوری(نمره12)، فرهنگ  وهنر(نمره12)

+برای ورود به زمینه خدمات نمره علوم‌تجربی محاسبه نمی‌گردد

+برای ورود به زمینه کشاورزی نمره ریاضی محاسبه نمی‌گردد

رشته ادبیات و علوم انسانی:

زبان‌و‍‌ادبیات‌فارسی(نمره14)، مطالعات‌اجتماعی(نمره13) و زبان‌عربی(نمره12)

رشته علوم و معارف اسلامی:

معارف‌اسلامی(نمره14)، زبان‌عربی(نمره13)، زبان‌و‌ادبیات‌فارسی(نمره12)

 رشته علوم تجربی:

علوم‌تجربی(نمره14) و ریاضی(نمره13)

رشته ریاضی و فیزیک:

ریاضی(نمره14) و علوم‌تجربی(نمره13)

                                                      

نمرات پایانی نوبت دوم (خردادماه پایه نهم) نقش مهمی در احراز یا عدم احراز شرایط انتخاب رشته دانش آموز دارد.


آشنایی با تیپ‌های شخصیتی و محیط‌های شغلی متناسب با آن:

1. واقع‌گرا: افراد واقع گرا مهارت های یدی، فنی، مکانیکی نسبتاً خوبی دارند. آنها ترجیح می دهند تا بجای افراد بیشتر با اشیاء سرو کار داشته باشند (مثل گیاهان، حیوانات، ابزارها). افراد واقع گرا برای دستاوردهای عینی (مثل ثروت و امکانات) ارزش بیشتری قایل هستند. 

نمونه ای از مشاغل: کشاورزی، دامداری، خیاطی، ورزش کاری، نجاری، صنعت گری، برق کاری، ماشین کاری، تعمیرکاری و مکانیکی از جمله مشاغل و محیط های واقع گرایانه هستند.

2. جستجوگر: افراد جستجو گر مهارتهای علمی، تحلیلی، حل مسئله خوبی دارند.

این دسته ترجیح می دهند تا در تجزیه و تحلیل اندیشه ها و نظریه ها درگیر شوند. این افراد برای موفقیتهای هوشی و علمی و درگیر شدن در فعالیت های چالش برانگیز ذهنی ارزش و اهمیت بالایی قایلند.

نمونه ای از مشاغل: شیمیدان، فیزیکدان، ریاضی دان، زیست شناس، زمین شناس، ستاره شناس و باستان شناس نمونه ای از مشاغل جستجوگرانه هستند. رشته های تحصیلی فیزیک، شیمی، ریاضیات، اقتصاد، زیست، زمین شناسی، نجوم، باستان شناسی، مهندسی IT، مهندسی الکترونیک، مهندسی نفت و امثال آن هم نمونه ای از رشته های تحصیلی جستجوگرانه هستند (هر چند تمام رشته های تحصیلی بویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی به دلیل پیوند با چالش طلبی به نحوی درگیر در جستجوگری هستند).

3. هنری: افراد هنری مهارت های ادبی، هنری یا موسیقیایی بالایی دارند. این افراد ترجیح می دهد تا با امور انتزاعی و روش های ابتکاری مشغول باشند.

افراد هنری ارزش بالایی برای خلاقیت، بیان عواطف یا کارهای هنری قایلند.

نمونه ای از مشاغل: مشاغلی همچون بازیگری،کارگردانی، نویسندگی ادبی، شاعری، مجسمه سازی، نقاشی (نه نقاشی ساختمان)، از نوع مشاغل هنری هستند. رشته های تحصیلی متناسب با این مشاغل نیز طبیعتاً ماهیت هنری دارند.

4. اجتماعی: افراد اجتماعی قابلیت ها و مهارت های بین فردی بالایی دارند. این افراد اجتماعی ترجیح می دهند تا بیشتر با افراد سروکار داشته باشند تا با اشیاء.

افراد اجتماعی ارزش زیادی برای خدمات رسانی اجتماعی و کمک یا آموزش به دیگران قایلند.

نمونه ای از مشاغل: معلمی مهدکودک، مشاوره خانواده، جامعه شناسی و پرستاری نمونه ای از محط های تحصیلی و شغلی اجتماعی هستند.

5. تهوری: افراد متهور مهارت های بالایی در فروشندگی و ترغیب دیگران دارند این افراد متهور ترجیح می دهند در جایگاه هایی باشند که به آنها اجازه رهبری و تاثیرگذاری بر دیگران را بدهد. افراد متهور برای کسب مقام و موقعیت های اقتصادی و سیاسی ارزش بیشتری قایلند.

نمونه ای از مشاغل: سیاستمداری، فروشندگی، بازاریابی، مدیریت تبلیغات، مدیریت روابط عمومی، معامله گری و واسطه گری امور کسب و کار نمونه ای از مشاغل متهورانه هستند. رشته های تحصیلی مدیریت کسب و کار،کارآفرینی، امور مالی، خلبانی، مدیریت توریست و جهانگردی و تجارت بین الملل نمونه ای از رشته های تحصیلی متهورانه هستند.

6. قراردادی: افراد قراردادی دارای قابلیت بالایی در تصدی گری و سازمان دهی، و سازگار با ساختارهای یکنواخت و رسمی سازمانی هستند. این افراد قراردادی ترجیح می دهند بیشتر بر اساس ساختار های مشخص و مطمئن عمل کنند تا اینکه بخواند در شرایط بسیار منعطف و متنوع باشند. افراد قراردادی برای موفقیت های اقتصادی و پیروی از مقررات ارزش بالایی قایلند.

نمونه ای از مشاغل: مشاغلی همچون کارمند اداری، حسابداری، دفتر داری، مسئولیت برنامه ریزی بودجه، بازرسی کالی، و اپراتور کامپیوتر نمونه ای از مشاغل قرارداری هستند. رشته های تحصیلی حقوق، اسناد پزشکی، کتابداری، حسابداری، و چاپ نمونه ای از رشته های تحصیلی قراردادی هستند.


طریقه ورود دانش آموزان به سامانه همگام و پاسخ به آزمون های مشاوره ای را در پایان همین مطلب دانلود کنید

کلیک کنید...استعداد یابی علمی و دقیق برای انتخاب رشته...کلیک کنید

نکات مهم:

1. دانش‌آموزانی که حدنصاب نمره را در یکی از شاخه‌ها، زمینه‌ها و رشته‌های تحصیلی در خردادماه کسب نکرده باشند، می‌توانند پس از پرکردن تقاضانامه در تیرماه در امتحان تعیین رشته مجدد  در شهریورماه شرکت کنند(همزمان با امتحانات دانش‌آموزان تجدیدی)و نسبت به کسب حدنصاب نمره لازم اقدام کنند.

2.ثبت‌نام دانش‌آموزان در هنرستان‌ها، تابع محدودیت جغرافیایی نبوده و دانش‌آموزان در صورت تمایل می‌توانند در هر یک از مناطق و نواحی استان خود اقدام به ثبت‌نام کنند.

3. هدایت دانش‌آموزان به رشته‌های شاخه نظری براساس امتیاز، ظرفیت‌هاو محدودیت‌های منطقه‌ای و با ارائه مشاوره فردی و خانوادگی به صورت مستقیم از مدرسه مبدأ(متوسطه اول) به مدرسه مقصد(متوسطه دوم) انجام می‌شود.


دریافت   PDF
حجم: 1.41 مگابایت
توضیحات: راهنمای ورود به سامانه همگام وِیژه مشاوران


دریافت   PDF
حجم: 1.89 مگابایت
توضیحات: راهنمای هدایت تحصیلی در سامانه همگام وِیژه مدیران


دریافت   PDF
توضیحات: راهنمای ثبت فعالیت های هدایت تحصیلی دانش آموزان در سامانه همگام


دریافت  PDF
حجم: 2.14 مگابایت
توضیحات: راهنمای دبیران برای فرم نظرخواهی دبیران به منظور هدایت تحصیلی در سامانه همگام


دریافت      MOVIE
حجم: 29.2 مگابایت
توضیحات: راهنمای ورود و کار با سایت همگام ویژه مدیران(فیلم)


دریافت     MOVIE
حجم: 21.9 مگابایت
توضیحات: راهنمای ورود به سامانه همگام وِیژه مشاوران(فیلم)


دریافت   MOVIE
حجم: 27.6 مگابایت
توضیحات: راهنمای ورود به سامانه همگام وِیژه دانش آموزان (بخش اول-فیلم)


دریافت   MOVIE 
حجم: 26.2 مگابایت
توضیحات: راهنمای ورود به سامانه همگام وِیژه دانش آموزان (بخش دوم-فیلم)



دریافت فایل PDF متن پست بالا

مطالب مرتبط: فقط پایه نهم بخوانند  و  دیگر مطالب

@tajrobeyemanbot


نظرات (۵)

سلام.با توجه به حذف پیش دانشگاهی و یکسان شدن شرایط هنرستانی ها با دیگر رشته ها.ایا هنرستانی ها هم نی توانند در کنکور98بدون کاردانی مستقیم کنکور هنر دهند؟چون قبلا با پیش دانشگاهی رفتن میشد اما الان که حذف میشه تکلسف چیه؟
پاسخ مشاور:
سلام. خیلی موضوع ساده است. الان یک قانون رو میگم که بدونید سازمان سنجش چگونه افراد رو مجاز به شرکت در کنکور می کنه...
ملاک سازمان سنجش گذراندن:
1.  دوره پیش دانشگاهی برای نظام آموزشی پیش از 6-3-3 
2. گذراندن 4 سال دبیرستان برای نظام قدیم
3. گذراندن سه سال آخر تحصیل برای کلیه دانش آموزان نظام 6-3-3 اعم از نظری یا هنرستان های فنی یا کاردانش
4. آن دسته از فارغ التحصیلان رشته های فنی و کاردانش قدیم که فقط 3 سال از 4 سال را تحصیل می کرده اند مجاز به شرکت نیستند مگر اینکه دوره پیش دانشگاهی را بگذرانند یا کاردانی رشته دلخواه خود را دریافت کرده باشند. یعنی مدرک کاردانی به جای مدرک پیش دانشگاهی اعمال می شود.

خب چه می شود که دانش آموزان و فارغ التحصیلان با وجود این همه مقاله و آموزش باز سوال دارند؟ تنها یک چیز عامل این سردرگمی است و آن هم  وقت و حوصله نگذاشتن شما عزیزان برای مطالعه منابع آموزشی مشاوره ای مثل همین سایت ما است. دقیقا همین مطلب با یک سرچ ساده در اینترنت ارائه می گردد اما باز بارها و بارها سوال می شود!!!
  • مهدی جعفری
  • اخه این چه وضعشه ولله من الان با معدل ۱۶نمیتونم برم فن حرفه ای ماشین ابزا
    پاسخ مشاور:
    می توانید. باید نمره ریاضی 10 و فرهنگ و هنر و کار وفناوری رو 12 بیارید . در شهریور هم می شود

    سلام ببخشید من یک دانش آموز کلاس نهمی هستم و نمی دونم چه رشته ای رو انتخاب کنم که هم بهش علاقه داشته باشم هم در آمد و موقعیت شغلی خوبی داشته باشه همچنین اینکه هدف مشخصی هم ندارم و خیلی سر درگمم 

    به هنر علاقه دارم ولی خب میگن رشته ی طراحی گرافیک موقعیت شغلی مناسبی نداره و نمیشه موفق شد 

    شما می تونید به من رشته هایی  که هم خوب باشن و هم موقعیت کاری ودر آمدی خوبی رو دارن به من معرفی کنید تا بتونم یک هدف مشخص برای خودم پیدا کنم و براش تلاش کنم تا به موفقعیت برسم 

  • زهرا تقی‌زاده
  • سلام من رشته علوم انسانی می‌خوام قبول بشم ولی توانایی حفظ شدن ندارم ، بیشتر توانایی هنری و معارف اسلامی رو دارم .

    اما به دلایلی باید انسانی قبول شم 

    میشه راهکاری بدین تا بتونم حفظ شدنم رو قوی کنم؟

     

    سلام 

    میشه رشته تجربی انتخاب کنی و در کنار کنکور تجربی کنکور فنی و حرفه ای هم بدی 

     

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">