seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

بنا بر اعلام مدیر کل امور تربیتی و مشاوره آیین نامه هدایت تحصیلی دانش آموزان نامه بر اساس ساختار نظام آموزشی 3-3-6 در آخرین جلسه شورای عالی آموزش وپرورش در تاریخ 24/12/94به تصویب رسید.

به گفته مسعود شکوهی انتخاب رشته دانش آموزان در پایان پایه نهم انجام می شود و در نهایت به یکی از  رشته های علوم تجربی ، ریاضی فیزیک ، ادبیات و علوم انسانی ویا رشته های مهارتی  کاردانش و فنی و حرفه ای هدایت می شوند. این ملاک ها که در مجموع دارای 100 امتیاز می باشد عبارتند از :

-   نظر خواهی از دانش آموز به میزا ن10 امتیاز

-  نتایج عملکرد تحصیلی دانش آموزان بر اساس میانگین نمرات دروس  در پایه های هفتم ، هشتم و نهم به میزان 35 امتیاز

-  نتایج آزمون های مشاوره ای ( استعداد ، رغبت سنج تحصیلی – شغلی ) به میزان 30 امتیاز

-    نظر دبیران دروس متوسطه اول به میزان 10 امتیاز

-  نظر والدین دانش آموز به میزان 5 امتیاز

-   نظر مشاور بر اساس بررسی های مشاوره ای به میزان 10 امتیاز می باشد .

از ویژگی های این آیین نامه ، توجه به نقش بررسی های مشاوره ای و وضعیت روان شناختی دانش آموزان در هدایت تحصیلی می باشد .

وی افزود : تهیه شیوه نامه اجرایی این آیین نامه با امضای مقام عالی وزارت به استان ها ابلاغ خواهد شد .

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره  سال جدید را سالی پرکار برای همه عوامل آموزش و پرورش جهت کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی داش آموزان توصیف کرد و اشاره نمودند ، اگرچه استان ها اقدامات زیادی از جمله تشکیل جلسات و کارگاه های آموزشی ویژه مدیران و مشاوران مدارس ، کارشناسان حوزه مشاوره و متوسطه و همچنین جلسات توجیهی برا ی دانش آموزان و اولیای آنان به صورت مستمر انجام دادند اما به منظور فرهنگ سازی و کمک به انتخاب آگاهانه دانش آموزان از نیمه دوم فروردین ماه تا پایان اردیبهشت ماه 95استانها ومناطق با برگزاری همایش ها وجلسات توجیهی بیش ز پیش دانش آموزان را نسبت به این موضوع مهم آشنا تر ساخته تا انشاالله توزیع متناسبی با توجه به استعداد ، علاقه ،نیاز وامکانات منطقه ای صورت پذیرد.

شکوهی در پایان ضمن تشکر از نقش بی بدیل دست اندرکاران و کارشناسان حوزه های تخصصی مرتبط با موضوع هدایت تحصیلی از صف تا ستاد، یادآور گردیدند طراحی نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش به عنوان سندی مهم و جهت دهنده در دستور کار معاونت پرورشی و فرهنگی قرار گرفته است و انشاءالله در آینده ای نزدیک برای تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع داده می شود.


خبر دیگر در این مورد: دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره محدودیت‌های انتخاب رشته‌ای دانش آموزان با توجه به سیاست‌های آموزش و پرورش و وضعیت بازارکار گفت: محدودیت‌هایی وجود دارد، بر اساس سیاست‌های کلی نظام و قوانین برنامه پنجم توسعه موظف هستیم دانش آموزان را به صورت متوازن در شاخه‌ها توزیع کنیم.

مهدی نوید ادهم با اشاره به تصویب آیین نامه هدایت تحصیلی دانش آموزان در آخرین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در سال گذشته اظهار کرد: بر اساس این مصوبه دانش آموزان پایه نهم در پایان سال تحصیلی با شش ملاک و شاخص شناسایی و شاخه و رشته تحصیلی خود را انتخاب خواهند کرد.

وی افزود: نظر دانش‌آموز، نتایج آزمون‌های مشاوره‌ای، نتایج عملکرد تحصیلی ونمرات درسی، نظر والدین، نظر معلمان و نظر مشاور شش عامل موثر در انتخاب شاخه و رشته تحصیلی دانش‌آموزان خواهد بود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که جایگاه سیاست‌های توزیع متوازن دانش آموزان در شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی دانش آموزان در آیین نامه هدایت تحصیلی کجاست گفت: تاسیس رشته‌ها، ارائه خدمات آموزشی و توزیع متوازن دانش‌آموزان در شاخه‌ها و رشته‌ها با رعایت چهار اصل پاسخگویی به استعدادهای دانش آموزان، پاسخگویی به علایق دانش آموزان، توجه به نیازهای حال و آینده جامعه و توجه به امکانات آموزش و پرورش در ارائه خدمات آموزشی تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: اگر دانش آموزی شرایط لازم را داشته باشد می‌تواند رشته ای را انتخاب کند، اما اگر به عنوان مثال در درس ریاضی ضعیف باشد قطعا نمی تواند این رشته را انتخاب کند. یا اگر قصد داشت رشته‌ای در شاخه فنی و حرفه‌ای و کارودانش را برگزیند باید حتما امکانات و اقتضائات محل سکونتش و مدارس موجود در آن منطقه را در نظر گرفت.

نوید ادهم درباره محدودیت‌های انتخاب رشته‌ای دانش آموزان با توجه به سیاست‌های آموزش و پرورش و وضعیت بازار کار گفت: محدودیت‌هایی وجود دارد، بر اساس سیاست‌های کلی نظام و قوانین برنامه پنجم توسعه موظف هستیم دانش آموزان را به صورت متوازن در شاخه‌ها توزیع کنیم. به عنوان مثال باید شرایطی فراهم شود تا 48 درصد دانش آموزان در رشته فنی و حرفه‌ای تحصیل کنند که اکنون این آمار 38 درصد است. باید به سمتی برویم که سیاست‌های برنامه پنجم را اجرا کنیم.


  • احسان افشارمنش

خبر

هدایت تحصیلی

نظرات (۱)

خیلی خوبه
امیدوارم که موثر باشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">