seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

تنوع درسی آری یا نه؟

سه شنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۴، ۰۷:۲۲ ب.ظ

به تنوع درسی در یک برنامه‌ی روزانه علاقه‌ای ندارم و فقط یک یا دو درس را در برنامه‌ی روزانه‌ام می‌گنجانم.

1- تنوع درسی باعث ایجاد نشاط یادگیری در ذهن شما شده و از ایجاد خستگی و عادت ذهن شما به یک یا دو درس جلوگیری می‌کند و ضمناً باعث برخورد فعال‌تر شما و ذهنتان با درس‌های مختلف می‌شود. برای حل این موضوع می‌توانید از کم شروع کنید تا به مرور زمان به حالت ایده‌آل برسید؛ یعنی ابتدا با همان دو درس در روز شروع کنید و برای روز سوم حداکثر سه درس داشته باشید. بعد از چند روز به چهار درس و به همین ترتیب ادامه دهید تا به حد پنج یا شش درس برسید.

2- تنوع یک ضرورت نیست و اگر شما در برنامه‌ریزی درسی، سهم واقعی هر درس را رعایت کنید می‌توانید به همان صورتی که عادت کرده‌اید به مطالعه ادامه دهید ولی اگر برای شما تفاوتی نمی‌کند تنوع سه یا چهار درس در روز ضمن جلوگیری از خستگی ناشی از یکنواختی، فاصله‌ی مطالعه‌ی یک درس در طول هفته را کم‌تر کرده و از میزان فراموشی نیز می‌کاهد.


3- در کنکور قرار است شما در چهار ساعت تمام درس‌ها را با هم امتحان دهید؛ بنابراین لازم است بتوانید خودتان را در این موضوع قوی کنید. مهم‌تر این‌که وقتی یک درس را در زمانی طولانی و بیش از سه ساعت مطالعه می‌کنید بازده شما کاهش می‌یابد. سعی کنید داشتن تنوع درسی در یک روز را تمرین کنید.

البته اگر با توجه به برنامه‌ی مدرسه لازم است در یک روز یک یا دو درس را بخوانید سعی کنید هر کدام را در فواصل یک تا سه ساعت مطالعه کنید و بعد از هر بازه‌ی مطالعاتی یک تا سه ساعته حتماً استراحت کنید و ترجیحاً درس را عوض کنید تا ذهنتان خسته نشود و بازده کار شما بیش‌تر شود.


4- در این موضوع نباید افراط و تفریط کنید؛ یعنی نه آن‌قدر تنوع درسی داشته باشید که تمرکزتان را از دست بدهید و نه آن‌قدر تعداد درس‌ها کم باشد که به بقچه‌ای خواندن روی بیاورید. اگر یک یا دو درس را در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید ممکن است بعد از خواندن مباحث آن درس‌ها، این احساس را داشته باشید که مطالب قدیمی‌تر را فراموش کرده‌اید. پیشنهاد می‌کنم دو درس عمومی و دو درس اختصاصی را هر روز در برنامه‌تان بگنجانید.


5- اصول مطالعه‌ی صحیح این است که در طول روز، سه الی پنج درس را با توجه به ساعت مطالعه‌ی روزانه‌تان بخوانید. اگر به کلاس یا مدرسه می‌روید می‌توانید سه درس در روز بخوانید ولی اگر کل روز را در منزل هستید چهار یا پنج درس را در برنامه‌تان بگنجانید. به این مسئله توجه کنید که اگر شما در طول روز یک یا دو درس بخوانید در طول هفته برای بعضی درس‌ها وقتی برای مطالعه نخواهید داشت! هم‌چنین خواندن یک درس در روز باعث خستگی و بی‌حوصلگی شما خواهد شد. کم کم با افزایش یک درس در روز شروع کنید تا بتوانید در طول یک روز سه تا پنج درس بخوانید. برای این‌که خسته نشوید یک درس اختصاصی و بعد از آن یک درس عمومی بخوانید. زمان درس‌های اختصاصی را بیش‌تر از عمومی‌ها در نظر بگیرید و در عین حال توجه کنید که برای یک درس در طول یک روز بیش‌تر از 2 تا 3 زنگ در نظر نگیرید.

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">