seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

دوره بعد از عید دوره خیلی مهمی است

دوشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۸ ق.ظ

در ایامی که به کنکور بیشتر و بیشتر نزدیک می‌شویم دانش‌آموزان زیادی داریم که دچار نگرانی می شوند. هر چه به پایان یک پروژه نزدیک تر می شویم اهمیت زمانی که در اختیار داریم بیشتر مشخص می شود. در این میان تنها دانش‌آموزانی موفق می‌شوند که به روند برنامه ریزی خود ادامه می‌دهند و پا پس نمی‌کشند هرچند که افت داشته باشند هرچند که فشارها و استرس‌ها سر به فلک بکشند باز به هر کیفیت ادامه می‌دهند و کاملا قافیه را نمی‌بازند.

نکاتی که باعث می شود عده ای از دانش آموزان موفق شوند عبارتند از (البته زمان تعدادی از این نکات گذشته ولی می تواند بعنوان تجربه در اختیار پایه یازدهمی‌ها قرار بگیرد که برنامه راهبردی خودشان را از همین حالا طراحی کنند):

1-     اهمیت برنامه و برنامه ریزی : که از دانش آموزان و داوطلبان گرامی کنکور خواهش می کنم به این مقوله توجه ویژه داشته باشند ، تمام کسانی که در روزهای آینده در مدرسه و یا در رتبه کنکورهای آزمایشی پیشرفت می کنند کسانی هستند که دچار چند برنامه گی نیستند و از برنامه ای که از ابتدای سال طبق آن کار کرده اند نیز خارج نمی شوند و طبق برنامه راهبردی آزمونی که شرکت می‌کنند درس بخوانند و دقیقا براساس آن پیش بروند.

2-     درس های پایه : همانطور که می دانید در طول سال مباحث مربوط به دروس پایه را با مکانیزم های مختلفی توسط دانش آموزان دنبال کردیم و با آغاز نیم سال دوم یعنی از بهمن ماه بخش دوم دروس پایه توسط داوطلبان کنکور و دانش آموزان ، مطالعه شد و به همین شکل ادامه  داشت و تقریبا تا اواخر اردیبهشت ماه ، دانش آموزان باید بخشی از دروس پایه که باقی مانده و در نیم سال دوم شروع به مطالعه کرده بودند را برای آن ، وقت مشخصی در نظر می‌گرفتند و تلاش می‌کردند که مطالعه آن را به آخر برسانند .

3-     دروس عمومی : در شیوه های مطالعه و رویکردی که دانش آموزان جهت افزایش بهره وری در مطالعه دارند یکی از استراتژی های بسیار مهم این است که دانش آموزان در نیم سال دوم ، خصوصا ایام عید و دوره بعد از آن وقت بیشتری را به مطالعه دروس متنی و همچنین دروس عمومی در نظر بگیرند ، خواندن دروس عمومی به جهت اینکه زودبازده تر هستند امکانی را فراهم می کند که در کنکور بتوانند نتایج بهتری بگیرند و خود این امر مهم ترین دلیل است که تأکید می کنیم در این دوره به دروس عمومی توجه بیشتری داشته باشند ، البته درس های عمومی ماهیتا فرار هستند و به همین دلیل لازم است در زمان باقی مانده تا کنکور درس های عمومی را نسبت به قبل بیشتر بخوانند تا بتوانند با حضور ذهن بیشتری در جلسه کنکور حاضر شوند .

4-      تعادل بین دروس عمومی و اختصاصی : که در حال حاضر داشتن این تعادل کمی تمایل پیدا کرده به طرف مطالعه بیشتر دروس عمومی ، البته همیشه باید دروس عمومی را کمتر از دروس اختصاصی مطالعه کرد ولی اگر در ابتدای سال تأکید داشتیم که نسبت مطالعه دروس عمومی به دروس اختصاصی 30 به 70 باشد ، اکنون لازم است این نسبت به 40 به 60 یا در مواردی اندکی بسته به عقب ماندگی‌ها و دغدغه‌ها بیشتر تغییر یابد .

5-    تعادل بین دروس پایه و دوازدهم : که این هم موضوع بسیار مهمی است و از آنجا که بیش از 50% سؤالات کنکور مربوط به دروس پایه است و دانش آموزان دقیقا مطابق برنامه راهبردی اکثر موسسات برگزارکننده آزمون‌های آزمایشی که سهم مطالب پایه در آن مشخص شده که تقریبا در آزمون  فروردین نیز به جمع بندی دروس پایه که در نیم سال دوم مطالعه شده پرداخته شد و لازم است با توجه به برنامه آزمون ها در صدد حفظ تعادل مطالعه خود باشند و سعی کنند  مطالعه مطالبی که در برنامه راهبردی اهمیت بیشتری دارد بیشتر شود ولی هر دو بخش باید خوانده شود برای آن که موفقیت به دست بیاید.

6-    برای تبحر در دروسی مانند عربی حتما و قطعا باید تست زیادی بزنید. موسسه گاج کتاب دور دنیا در 4 ساعت را منتشر کرده که برای عربی مفید است.

7-     نا امید نشوید و به کنکور بعدی واگذار نکنید: نزدیک کنکور بسیاری برای فرار از استرس فلج کننده کنکور به دامن بی‌خیالی یا واگذار کردن به آینده پناه می‌برند که هر دو به تجربه، شما را از هدفتان دور می‌کنند. اولین مورد که تکلیفش مشخص است اما واگذار کردن به آینده و کنکور بعدی درست است که سطح استرس شما را در حال حاضر بسیار پایین می‌آورد اما اگر واقعا هدفتان کنکور بعدی هم باشد به طور حتم از آن نیز باز می‌مانید و این سیکل معیوب تا ابد می‌تواند ادامه پیدا کند. داوطلبینی داریم که 8 سال پشت کنکور مانده‌اند و چه استرس و رنج و دردی بالاتر از این می‌توانست برایشان اتفاق بیفتد؟


فعلا همین چند توصیه را داشته باشید تا بعد :)


نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">