seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

روش سه روز یک بار را جدی بگیرید

سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۳۲ ب.ظ

برای هر مسابقه باید طبق شرایط مسابقه و حریف تمرین کنید. برای کنکور چگونه تمرین کرده‌اید؟ مبحثی؟ درس‌محور؟ آزمون‌محور؟

آیا همان گونه که روز کنکور آزمون می‌دهید، تمرین کرده‌اید؟ به ذهنتان یاد داده‌اید که انبوه اطلاعات را از کتاب‌های مختلف فراخوانی کند و با شما در یافتن پاسخ سؤالات همراهی کند؟

اصولاً تا کنون درس‌ها یا مباحث درسی را یکی یکی خوانده‌اید و با تست زدن از منابع مختلف، روی مباحث یا درس‌ها تسلط پیدا کرده‌اید. در بهترین حالت، در یک روز، چند مبحث یا چند درس را خوانده‌ و تست کار کرده‌اید. اگر هم‌زمان با مطالعه یا در فاصله‌ی کوتاهی پس از آن تست بزنید، ذهن به‌راحتی مبحث یا محل سؤال را تشخیص می‌دهد و در پاسخ‌دهی همراهی می‌کند؛ اما وقتی با حجم بالای اطلاعات روبه‌رو شود چه؟

روز کنکور، طی چهار ساعت باید تمام درس‌ها و تمام مباحث را به یاد آورید. ماه آخر را طور دیگری تمرین کنید. به ذهنتان یاد بدهید که مثل زمان کنکور فکر کند. روش سه روز یک‌بار، بهترین تمرین برای همراه کردن ذهن در پاسخ‌گویی به سؤالات متنوع و فراخوانی انبوه اطلاعات از حافظه‌ی بلندمدت است.


1-در این شیوه، یک روز صرف برگزاری آزمون و تحلیل آن می‌شودو دو روز دیگر، صرف پرداختن به مباحث خاصی می‌شود که در آن‌ها بیش‌تر احساس ضعف یا نیاز می‌کنید.

2- سعی کنید طبق همان برنامه‌ی زمانی کنکور سراسری، آزمون‌های جامع را در منزل برگزار کنید.

3-روش‌هایی مانند تکنیک «×» و «-» (برای شکار تست‌های خیلی دشوار و وقت‌گیر) و تکنیک زمان‌های مرور از جمله روش‌هایی هستند که باید در روش جمع‌بندی سه‌ روز یک‌بار تمرین کنید.

4- می‌توانید در کنارمرور و جمع‌بندی هر سه روز یک‌بار خود، برای بعضی مباحث یا درس‌های خاصی که بیش‌تر نگران آن‌ها هستید، یک برنامه‌ی مدون چندروزه تنظیم کنید تا در کمال آرامش به مطالعه‌ی آن مباحث بپردازید.

5- استرس‌های احتمالی جلسه‌ی آزمون ناشی از یک‌سری عوامل مانند حل نکردن چند تست پشت سر هم، احساس کاذب فراموشی مطالب، اتفاقات غیر‌ مترقبه سر جلسه، خستگی‌های جسمی و… است. شما می‌توانید در قالب چندین آزمون جامع قبل از کنکور سراسری،  این موارد را تجربه کرده و از همه مهم‌تر، برای مقابله با آن‌ها به راه‌حل‌های مناسب (که مختص خود شما هم باشد) دست پیدا کنید. برای اطمینان بیش‌تر می‌توانید از نظر مشاوران و سایر افراد آگاه در این زمینه استفاده کنید.

6-منابعی که برای اجرای آزمون‌های جامع استفاده می‌کنید، باید با همان تعداد سؤال و چینشی باشد که در کنکور سراسری وجود دارد. سطح سؤالات هم نه خیلی دشوار‌تر از کنکور و نه خیلی راحت‌تر از آن باشد.

7-با توجه به زمان کم ‌بین هر آزمون شاید نتوانید همه‌ی مباحث مورد ‌نظر خود را مرور یا تکمیل کنید؛ بنابراین در این گونه موارد بهتر است آن‌ها را برحسب اهمیت‌شان در کنکور، اولویت‌بندی کرده و سپس مطالعه کنید.

8- اگربرای هر آزمون جامعی که پیش رو دارید، این حس را در خود ایجاد کنید که برای کنکور سراسری آماده می‌شوید خیلی خوب است. همان کار‌هایی را انجام دهید که برای روز‌های قبل از کنکور اصلی انجام می‌دهید؛ یعنی پرداختن به مهم‌ترین مباحثی که در نظر دارید. (برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید...)

به هفته‌های پایانی نزدیک می‌شویم و الان بهترین فرصت برای جمع‌بندی اندوخته‌های یک ساله است. این روزها، زمانی است که هر آن‌چه را در طول این یک سال و تابستان‌های گذشته خوانده‌اید مرور کنید و خود را برای کنکور محک بزنید.

الان بهترین زمان برای استفاده از روش سه روز یک‌بار است که توصیه می‌شود دانش‌آموزان کنکوری در این ایام از آن استفاده کنند.

در این روش دانش‌آموز روز خود را به دو قسمت تقسیم می‌کند:

دانش‌آموز در نیم‌روز اول باید از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر فضایی آرام و متناسب مانند فضای کنکور برای خود فراهم کند و از کتاب‌های زرد آزمون‌های کنکور سراسری را از خود امتحان بگیرد و در پایان  از خود یک کنکور کامل بگیرد و کمی آمادگی پیدا ‌کند.

دانش‌آموز باید نیم‌روز دوم خود را به گونه‌ای تقسیم کند که بتواند یک درس عمومی و یک درس اختصاصی را بخواند.

در این روش دانش‌آموز در روز اول از خود کنکور می‌گیرد. در دو روز باقی‌مانده باید به مرور مباحثی بپردازد که از خود آزمون گرفته‌ و در آن‌ها احساس ضعف داشته و آن‌ها را بخواند.

الان دیگر زمان مطالعه نیست. بهتر است دانش‌آموزان به سراغ نکته‌ها و مطالب یادداشت‌شده از قسمت‌های مهم کتاب برود و به مطالعه‌ی آن‌ها در طول نیم‌روز دوم بپردازد.





بهترین تکنیک پرورش و تثبیت آموخته‌ها روش سه روز یک‌بار است. چرا؟

وسایل خود را آماده کنید. تصور این را داشته باشید که روز کنکور است. رأس ساعت 8 صبح آزمون را شروع کنید. رأس ساعت نه و ربع آزمون عمومی‌ها را تمام کنید. نه زودتر نه دیرتر؛ زیرا اگر در جلسه‌یکنکورهم تست‌‌‌های عمومی را زود بزنید تا قبل از ساعت نه و ربع سؤالات درس‌های اختصاصی را به شما نمی‌دهند. آزمون را رأس ساعتی که برای هر رشته تعیین شده است، تمام کنید.

نیمی از روز گذشت. اکنون دو روز و نیم باقی مانده که باید تمام درس‌های خود را در این مدت دوره کنید و باید طوری درس‌ها را بخوانید که انگار سه روز دیگرکنکورخواهید داد. هر هفته دو آزمون جامعکنکور. هر بار همه‌ی درس‌ها را دوره کنید و بعد از آزمون به بررسی ویادگیرینکات مهم درس‌ها بپردازید. خواهید دید که در طول 1 ماه 6 بار درس‌ها را دوره کرده‌اید.


فواید اصلی دیگر روش سه روز یک‌بار:

در جلسه‌ی کنکور چند اصل سرنوشت‌ساز مهم وجود دارد که شما در این روش این اصل‌ها را کشف می‌کنید:


اصل اول:زمان

در خانه شرایطی شبیه به جلسه‌ی آزمون سراسری به وجود آورده‌اید. با زمان پیش رفته و هر ماه 6 بار این کار را انجام داده‌اید. به طور مثال می‌دانید که اگر سؤالات عمومی را زود تمام کردید و وقت زیاد آوردید چه‌طور برگردید و سؤالات مانده را ببینید.  


اصل دوم:سرعت عمل

برخی از کنکوری‌ها مطالعه‌ی دقیق داشته‌اند و بر مطالب مسلط هستند، اما از سرعت عمل لازم برخوردار نیستند. باید به سؤالات درزمان‌های تعیین‌شده پاسخ داد، درغیر این صورت با کمبود وقت مواجه می‌شوید. این روش سرعت عمل را افزایش می‌دهد به طوری که که حتی سرعت را فدای دقت نمی‌کنید.


اصل سوم:دقت

پر نکردن اشتباه خانه‌ها، اشتباه نکردن در انتقال پاسخ به پاسخ‌نامه، جواب‌های آخر، دقت در کلمات و فعل‌ها، حدس‌ها و گمان‌ها، مقابله با شک و تردیدها و... همه و همه از مزاید این روش است که یاد می‌گیرید دقت کنید.


اصل چهارم:تعادل روحی

ایجاد آرامش، اعتمادبه‌نفس و اجازه ندادن به افکار منفی و مخرب از فواید دیگر این تمرین و تکرار است.


اصل پنجم: کنار آمدن با شرایط مختلف در جلسه‌ی کنکور

صندلی‌‌ام لق است، پنکه صدا می‌دهد، به صندلی دسته‌دار عادت ندارم، چپ‌دست هستم، کاش لباس راحت‌تری می‌پوشیدم، هوا گرم است یا زیادی سرد است و... این‌ها همه حرف‌های تکراری شنیده‌شده در هر سال است. فرق شما که از این روش استفاده می‌کنید با آن دسته این است که شما با تجربه‌ی این شرایط در منزل عادت کرده‌اید و آماده‌اید، اما آن‌ها نه.



1- مطالب را چندین بار مرور کرده و آموخته‌های‌مان را با تست زدن در آزمون‌ها تثبیت می‌کنیم.

2- در هر مبحث به اندازه‌ی اهمیت (تکرار در کنکورهای گذشته) تست می‌زنیم.

3- بعد از تحلیل آزمون که مهم‌ترین قسمت است با تمرکز روی نقاط قوت آن‌ها را پایدار و نقاط ضعف را برطرف می‌کنیم.

4- در آزمون‌ها کاملاً مشخص می‌شود که چه مطلبی را واقعاً فراموش کرده‌ایم و چه مطلبی را به یاد داریم.

5- مهارت‌های آزمون دادن و مدیریت زمان و اطلاعات را یاد می‌گیریم.

6- شرایط روز کنکور را شبیه‌سازی می‌کنیم و این موضوع می‌تواند در آرامش ما در روز کنکور نقش اساسی داشته باشد.

7- تمام تست‌های کنکورهای سراسری گذشته بررسی و رفع اشکال می‌شود.

8- در کمال آرامش تمام مطالب را مرور می‌کنیم.

9- پس از روش سه روز یک‌بار و کلاس‌های جمع‌بندی نهایت استفاده را می‌بریم و نتیجه‌ی بهتری می‌گیریم.


در یک کنکور استاندارد، اغلب از تمام مبحث‌ها، دست‌کم یک سؤال وجود خواهد داشت و اگر چنین نباشد در 6 آزمون به طور قطع از هر مبحث دست‌کم به یک سؤال پاسخ خواهید داد. این کار سبب می‌شود اطلاعات شما در تمام مبحث‌های اختصاصی سنجیده شود.


رفع اشکال عمده و عدم اتلاف وقت‌

در این روش هر بار که آزمون می‌دهید، بخشی از اشکال‌های شما برطرف می‌شود و هر بار نسبت به دفعه‌ی گذشته، آمادگی شما بالاتر می‌رود. در ضمن چون مطالبی را که می‌دانید، درست پاسخ خواهید داد، دیگر وقتی برای مطالعه‌ی آن‌ها سپری نخواهید کرد و وقت شما تلف نمی‌شود.


تمرین مهارت‌های آزمون دادن‌

به طور حتم تا امروز تجربه کرده‌اید که داشتن اطلاعات کافی برای پاسخ‌گویی به سؤال کافی نیست و باید با مهارت‌های آزمون دادن آشنا باشید و آن‌ها را به کار ببندید. این مهارت‌ها نیازمند تمرین هستند و تنها راه آموختن آن‌ها تجربه کردن است. در این روش این مهارت‌ها را هر سه یک روز یک‌بار تمرین می‌کنید.


@tajrobeyemanbot

http://telegram.me/tajrobeyemanbot

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">