seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

رابطه‌ی امتحانات و کنکور

يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۰۲ ق.ظ


برخی از دانش‌آموزان تصور می‌کنند در ایام امتحانات، به جای تمرکز بر امتحانات و تشریحی خواندن بهتر است روی تست کار کرد. می‌گویند: «مهم نیست معدل پایین بیاید، باید در کنکور قبول شد.» آن‌ها فکر می‌کنند که تشریحی خواندن و تمرکز بر امتحانات با آمادگی کنکور مغایرت دارد؛ اما اگر بررسی کنید، می‌بینید تفاوت زیادی بین آمادگی کنکور و یادگیری تشریحی وجود ندارد. شاید در برخی درس‌ها مانند هندسه یا مباحث اثباتی در درس حساب و دیفرانسیل کمی تفاوت وجود داشته باشد، ولی واقعیت آن است که طراحان کنکور سؤال‌ها را در چارچوب کتاب درسی طرح می‌کنند؛ پس خواندن دقیق کتاب درسی در راستای آمادگی کنکور است و بیش‌تر رتبه‌های برتر کنکور هم در این ایام بر امتحانات خود متمرکز می‌شوند. به هر حال اگر فکر می‌کنید قوی هستید، پس از اتمام کار مفهومی و تشریحی، به سراغ تست زدن بروید.

برنامه‌ریزی در دی‌ماه

1- برخلاف دوره‌های قبل که بر اساس تدریس معلمان و برنامه‌های کنکور‌های آزمایشی عمل می‌کردید، حالا برنامه‌ی مطالعاتی خود را بر اساس برنامه‌ی امتحانات مدرسه تنظیم کنید؛ بنابراین برنامه‌ی شخصی شما اهمیت بیش‌تری دارد.

2- در این ماه موقتاً مطالعه‌ی درس‌های پایه را کنار بگذارید و بر درس‌های نیم‌سال اول متمرکز شوید؛ چون اولاً: برنامه‌ی مطالعاتی آزمون‌های آزمایشی برای درس‌های پایه خاموش است. ثانیاً: برای جبران عقب ماندن از درس‌های پایه در نیم‌سال دوم به‌ویژه در ایام عید فرصت خواهید داشت.

3- برای جمع‌بندی درس‌های ترم اول و آماده شدن برای امتحانات، منتظر شروع امتحانات نباشید. از همان ابتدای ماه برنامه‌ریزی کنید. به برنامه‌ی امتحانات مدرسه نگاهی بیندازید و وضعیت خود را در هر درس ارزیابی کنید. بخشی از درس‌هایی را که فرصت بین امتحانات آن‌ها کافی نیست به‌ویژه مطالبی را که اشکال دارید یا مباحثی را که موجب نگرانی‌تان می‌شود، انتخاب کرده و قبل از امتحانات یعنی نیمه‌ی اول دی‌ماه جمع کنید و مطالب باقی‌مانده را در فاصله‌ی امتحانات جبران کنید.

4- به فارغ‌التحصیلان توصیه می‌کنیم برنامه‌ی خود را با آزمون‌های آزمایشی هماهنگ کنند. بهتر است به دلیل حذف درس‌های پایه در این آزمون‌ها، مانند دانش‌آموزان عمل کنند و بر جمع‌بندی درس‌های نیم‌سال اول تمرکز کنند.

5- برای جمع‌بندی درس‌های نیم‌سال اول، اولویت‌های زیر را به ترتیب دنبال کنید:

اولویت اول: مرحله‌ی اول یادگیری درس‌های نیم‌سال اول و مباحث مرتبط پایه‌ی آن با خواندن مباحث «دست‌نخورده» به‌ویژه مطالعه‌ی کامل کتاب درسی. مرحله‌ی بعد مرور بخش‌های خوانده‌شده، تمرکز بر قسمت‌های اشکال‌دار و اشکال‌گیری عمیق و جانانه.

اولویت دوم: تسلط بر مباحث از طریق کامل کردن تست‌ها، پرکاری در بخش‌های ضعیف و کُند.

اولویت سوم: طبقه‌بندی و سازمان‌دهی مطالب از طریق تکمیل یادداشت‌ها و خلاصه‌برداری‌ها.

6- در ماه دی ابتدا بر یادگیری و مرور و برطرف کردن اشکال‌ها (اولویت اول) تأکید داشته باشید؛ پس از اطمینان از انجام آن، اگر زمان اضافه در اختیار داشتید، به اولویت‌های دوم و سوم بپردازید.

7- درفواصل امتحانی نمونه‌سؤال‌های تشریحی هر درس را حل کنید.

8- اگر به درس‌های نیم‌سال اول مسلط هستید، اشکال‌ها و تست‌های علامت‌زده را دوباره حل کنید. یادداشت‌ها و خلاصه‌های خود را کامل و مرتب کنید. در آینده همین‌ها به کارتان می‌آیند و مرورتان را آسان‌تر و پرتعداد می‌کنند.

9- داوطلبان کنکور هنر که در تابستان تغییر رشته نداده‌اند، در این ایام با خواندن کتاب‌های هنرستان (سال چهارم) خود را برای امتحانات تغییر رشته آماده کنند.

10- برخی از داوطلبان، کتاب‌های درسی‌شان را منظم، دقیق و کامل نمی‌خوانند. امتحانات نیم‌سال اول فرصت مناسبی است که به کتاب درسی بپردازید البته نه مانند گذشته بلکه دقیق‌تر، کامل‌تر و هم‌چنین روی تمرین‌ها و خودآزمایی‌ها و... کتاب درسی تمرکز بیش‌تری داشته باشید.

  • احسان افشارمنش

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">