seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن


1- معدل در کنکور سراسری ملاک قابل توجهی است امـا دانش‌آموزانی بودند که در سال گذشته با معدل 13 از رشته‌ی ریاضی به تجربی تغییر رشته دادند و موفق هم شدند و الان در رشته‌ی پزشکی ادامه‌ی تحصیل می‌دهند. حتماً این را هم می‌دانیـد که تغییر رشتـه درصدی از معـدل را کاهـش می‌دهد و تأثیـر معدل را کم‌تر می‌کند.

دوم این‌که بهترین راه‌حل برای این مسئله‌، شرکت در طرح ارتقـای معـدل است کـه می‌توانید مجـدداً درس‌های نهـایی را امتحـان داده و معدل خـود را افزایش دهید.

پس نیم‌سـال اول همراه درس‌های پیـش‌دانشگاهـی، زوج‌درس‌های سال سوم را انتـخاب کرده و در دی ماه در این طرح شرکت کنید.


2- نمرات امتحان نهایی تأثیر 25 درصدی در کنکور دارد. ممکن است نمرات شما در برخی درس‌ها کم‌تر از حد انتظار خودتان باشد. در این صورت باید تلاش بیش‌تری کنید که از 75 درصد باقی‌مانده که همان کنکور است بهره‌ی بیش‌تری ببرید تا کاستی شما در نمرات امتحان نهایی جبران شود. حتی اگر نمرات امتحان نهایی شما خوب بود باز هم نباید تصور کنید کار تمام شده است؛ زیرا فقط 25 درصد نتیجه‌، تحقق یافته و قابل تغییر نیست ولی تغییر نتیجه در 75 درصد باقی‌مانده که همان کنکور است در دسترس شما قرار دارد.


3- اگر کنکور را به چهار قسمت تقسیم کنید، یک قسمت مربوط به معدل سال سوم می‌شود و سه قسمت دیگر آن مربوط به تلاش و سخت‌کوشی خودتان است. باید انتخاب کنید که خواهان پیشرفت در 75 درصد هستید یا تصمیم به غصه خوردن برای 25 درصد از دست رفته دارید. فکر کردن به گذشته و افسوس خوردن به تلاش‌هایی که باید می‌کرده‌اید و نکرده‌اید، دردی از شما دوا نمی‌کند. از گذشته، تجربه‌های ارزشمند را بردارید و در زمان حال آن‌ها را به کار ببرید و برای آینده‌ای روشن هدف‌گذاری کنید. با جدیت به مطالعه‌تان ادامه دهید و به‌ قدری مشغول تلاش کردن باشید که فرصت ناامید شدن پیدا نکنید.


4- جدای از راهکارهای احتمالی برای ارتقای معدل، بیایید به لیوان کنکور شما نگاه کنیم. حدود چند درصد از آن خالی ست؛ اما تابه‌حال فکر کرده‌اید برای قبولی به چند درصد پرشده از آن نیاز دارید؟

نگاه به نیمه‌ی خالی لیوان دردی را دوا نمی‌کند. کنکور‌های سال‌های اخیر ثابت کرده که با نیمه‌ی پر لیوان هم نتایج خیلی خوبی به دست می‌آید. حتماً سری به آمار چند از ده رشته‌ها در سایت کانون بزنید.


5- مسیری که با فکر کردن به معدل سال سوم طی می‌کنید به این ترتیب است: 1- فکر کردن به معدل (گذشته) در زمان فعلی (حال)، 2- احساس عدم رضایت، 3- مجسم کردن یک رتبه‌ی غیر مطلوب خیالی، 4- ناامیدی از ادامه‌ی کار.

به اشکالات این فرایند فکری توجه کنید. شما به موضوعی می‌پردازید که در شرایط فعلی راهکاری برای ایجاد تغییر در آن وجود ندارد و سه گام بعدی، تماماً بر اساس در نظر گرفتن تأثیر 25 درصدی معدل سوم در کنکور است و خبری از حساب ویژه باز کردن بر روی قسمت حداکثری نمره‌ی سراسری، یعنی 75 درصد کنکور نیست. تأثیرگذاری قطعی نمرات نهایی سال سوم در کارنامه‌ی نهایی یک واقعیت غیر قابل انکار است؛ اما به خاطر داشته باشید هنوز  از نمره‌ی کل را دراختیار دارید تا با تلاش و سخت‌کوشی، آن طور که می‌خواهید به آن شکل دهید. به توانمندی ذهن در جهت‌دهی به افکار توجه داشته باشید و مسیر زیر را امتحان کنید: 1- فکر کردن محدود به معدل سوم (در صورت لزوم)، 2- در نظر گرفتن اتمام سال سوم در گذشته، 3- فکر کردن به تعیین‌کنندگیِ کم‌نظیر ماه‌های آینده در سرنوشت نمره‌ی سراسری، 4- تلاش برای کسب مطلوب‌ترین درصد‌های نهایی ممکن از طریق اجرای پیوسته‌ی آموزه‌ها.


6- امسال مصوبه‌ای برای امتحان مجدد درس‌های نهایی و ترمیم نمرات قابل اجراست که می‌توانید  از این مصوبه استفاده کنید و معدل سال سوم را ارتقا دهید. البته به شما توصیه می‌کنم اگر قصد شرکت در این امتحانات را دارید این دو مورد را در نظر داشته باشید:

- این معدل سهم 25 درصد از کنکور را دارد و شما 75 درصد کنکور را در پیش دارید و می‌توانید مانند داوطلبان سال‌های قبل که امکان استفاده از چنین مصوبه‌ای را نداشتند تمام انرژی خود را معطوف کنکور کنید.

- اگر قسمتی از زمان امسال (سال کنکور) را می‌خواهید برای امتحان مجددِ معدل نهایی صرف کنید حداکثر دو درس را که از نتیجه‌ی بهتر شدن آن اطمینان دارید، انتخاب کنید و امتحان دهید و تلاش بیش‌تر و تمرکز خودتان را معطوف کنکور کنید.


7- با توجه به مصوبه‌ی آموزش و پرورش احتمالاً می‌توانید امسال بعضی از درس‌ها را که نمرات کمی کسب کرده‌اید امتحان دهید و جبران کنید ولی آن‌چه اکنون برای شما مهم است 75 درصد در دست خودتان است. اگر به فکر گذشته باشید، تمرکز شما کاهش یافته و ممکن است نتوانید از فرصت‌های پیش رو استفاده‌ی مفید ببرید. به قول یک نویسنده «نگاه شما به گذشته مثل آن است که مرتباً در آینه‌ی کوچک ماشین به پشت سرتان نگاه کنید و از جلو غافل شوید». ماه‌های پیش روی شما اوقات ارزشمندی است برای دست‌یابی به بیش‌ترین بازده از 75 درصدِ باقی‌مانده.


8- اگرچه نمرات سال سوم 25 درصد تأثیر مستقیم در پذیرش نهایی کنکور دارد اما این بدان معنی نیست که شما که نمرات کم‌تری در سال سوم کسب کرده‌اید کل 25 درصد را از دست داده‌اید بلکه نمرات شما نیز به شکل تراز درآمده و به تناسب سایر شرکت‌کنندگان تأثیراتی در رتبه‌ی شما خواهد داشت. علاوه بر آن با نگاهی به نمرات دانش‌آموزان قبول‌شده‌ی سال قبل در رشته‌ی دلخواه شما، متوجه خواهید شد که برای قبولی در این رشته‌ها نیازی به کسب 100 درصد نمره نیست بلکه بدون در نظر گرفتن 25 درصد نمره‌ی امتحان نهایی هم می‌توان با تلاش بیش‌تر در رشته‌ی دلخواه قبول شد.


9- می‌دانی دیدن نیمه‌ی پر لیوان یعنی چه؟ یعنی هنوز فرصت برای به دست آوردن 75 درصد نمره برایت باقی است. پس به جای دغدغه داشتن برای معدل، دغدغه‌ی کنکور را داشته باش و امیدوارانه تلاش کن که بهترین نتیجه را در کنکور بگیری تا خودبه‌خود معدل هم تا حد زیادی جبران شود.

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">