seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

بین هنرستان و دبیرستان کدامیک بهتر است؟

چهارشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۲ ب.ظ

در پاسخ به دانش آموز عزیزی که پرسیده بود هنرستان بهتر است یا دبیرستان؟

اصولا برای دانش آموز سطح بالا و اصطلاحا درس خوان هر دو مسیر (دبیرستان و هنرستان) به موفقیت می انجامد. اما برای کسانی که رغبت زیادی به خواندن درس های فقط تئوری ندارند و به کارهای عملی نیز علاقه دارند، قطعا مسیر دبیرستان نمی تواند موفقیت را تضمین کند.

به طور مثال اگر شخصی بخواهد در یک مهندسی مشخص ادامه تحصیل دهد، معلوم نیست که از مسیر ریاضی و در رقابت کنکور بتواند همان رشته را قبول شود و یا شاید بالاجبار در رشته ای قبول شود که علاقه ای به آن ندارد. ولی از مسیر هنرستان فنی و حرفه ای انتخاب رشته به دلخواه انجام می شود و ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل تا هر مقطعی براحتی امکان پذیر است.

به طور خلاصه اگر شخص از قبول شدن در رشته مورد نظر خود اطمینان دارد انتخاب رشته های دبیرستان عالی است. در غیر اینصورت بهترین کار ورود به هنرستان و ادامه تحصیل دانشگاهی از مسیر هنرستان های فنی و حرفه ای است.

در ضمن به اعتقاد من سطح دروس عملی و تخصصی هنرجویان هنرستانی در دانشگاه از سایرین بالاتر است.  چراکه این افراد در طول دوره هنرستان نیز با دروس رشته دانشگاهی خود درگیر بوده اند.

تفاوت اساسی هنرستان فنی و حرفه ای با دبیرستان در این است که فارغ التحصیلان دبیرستان بعد از گذراندن دوره پیش دانشگاهی و قبولی در کنکور انتخاب رشته می کنند ولی دانش آموز هنرستان باید رشته خود را بعد از سال اول تعیین کرده و 2 سال در رشته دلخواه خود درس بخواند و همان رشته و رشته های مرتبط با آن را در دانشگاه ادامه دهد.

همچنین دانش آموزانی دبیرستانی باید دوره پیش دانشگاهی را نیز بگذرانند ولی هنرستانی ها بدون گذراندن این دوره (یک سال زودتر) به دانشگاه راه می یابند و بخاطر همین موضوع به نوعی دیپلمشان ناقص است و نمی توانند در کنکور گروه های ریاضی و تجربی و ادبیات شرکت کنند و برای شرکت در این کنکورها باید پیش دانشگاهی را بگذرانند( دانش آموزان هر سه رشته تجربی، ریاضی و ادبیات می توانند در هریک از این این سه که تمایل دارند شرکت کنند و کنکور زبان و هنر نیز برایشان بصورت همزمان امکان پذیر است).

برای کسانی که دیپلم فنی و حرفه ای در هر رشته ای دریافت کرده باشند امکان شرکت در کنکور سایر رشته های هنرستان وجود ندارد و باید در رشته خودشان تا مقطع کاردانی تحصیل کنند اما بعد از گرفتن مدرک کاردانی برای ادامه تحصیل می توانند در سایر رشته ها شرکت نمایند.

گفتنی است دیپلم های فنی و حرفه ای نمی توانند در کنکور سراسری دبیرستان شرکت نمایند اما بعد از گذراندن دوره کاردانی این امکان برایشان فراهم می شود. در واقع گذراندن دوره کاردانی به منزله دوره پیش دانشگاهی می باشد و دانش آموزان می توانند بعد از دوره کاردانی در کنکور سراسری رشته ریاضی شرکت کرده و پذیرفته شوند.



  • احسان افشارمنش

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">