seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

در سال دوازدهم هنرستان چه اتفاقی می افتد؟

پنجشنبه, ۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۱ ق.ظ

مقایسه سال دوازدهم هنرستان و پیش دانشگاهی هنر (مقایسه نظام قدیم و جدید هنرستان):

یکی از دغدغه های اصلی هنرستانی های سال یازدهم که امسال به سال دوازدهم می روند، نگرانی از ناشناخته های نظام آموزشی برای برگزاری اولین دوره سال دوازدهم در کشور و ضوابط و قوانین جدید هست که همزمان با خود هنرجویان ساخته شده و اطلاع رسانی های آنها معمولاً تا از شورای عالی به اداره کل آموزش و پرورش و بعد به آموزش و پرورش مناطق مختلف و در نهایت به هنرستان ها و خانواده ها ابلاغ شود مسیری آنچنان طولانی طی می‌کند که معمولاً خبر تغییر و یا اصلاح همان قانون، نوش دارویی پس از مرگ سهراب به حساب می آید! (البته دور از جان شما)...

طبق قوانین جدید تمامی رشته ها در سال دوازدهم هنرستان با توجه به نوع رشته باید بین ۳۶تا۴۰ ساعت/واحد را بصورت پودمانی پاس کرده که این به معنی ۳۶تا ۴۰ ساعت آموزشی در هفته می باشد. یعنی هنرجویانی که تا باحال در دوران پیش دانشگاهی فقط ۲۴واحد درسی را در دو ترم می گذراندند و فقط ۳یا حداکثر ۴روز مدرسه میرفتند، حال باید از شنبه تا چهارشنبه یعنی ۵روز در هفته تا حدود ساعت ۱۴ در هنرستان حضور داشته باشند که این کار آسانی نیست! (تازه اگر هنرستان مذکور هنرجویان رو مجبور به ثبت نام در کلاس های فوق العاده و کلاس کنکور و بقیه موارد که در زمان های قدیم در مدارس وجود نداشت، نکند!)

 

امتحانات در سال یازدهم و دوازدهم هنرستان:

 بدلیل اینکه تدریس حجم زیادی از کتاب های نظام جدید آموزشی توسط معلمان زحمتکش قبل از موعد امتحانات به پایان نمیرسد و حذف امتحانات نهایی در سال یازدهم و مشکلاتی از قبیل چاپ دیر هنگام کتب درسی و رساندن آن به هنرجویان پس از سپری شدن چندین روز از سال تحصیلی هنرجویان و همچنین عدم چاپ به موقع کتاب های روش تدریس و تفهیم کتاب که ویژه معلمین می باشد، معضلات زیادی را برای هنرجویان و هنرستان ها بوجود آورده بطوریکه دانش آموزان و خانواده های ایشان در هاله ای از ابهام به پیشتاز سال تحصیلی جدید می روند!


سال یازدهم و دوازدهم هنر

 

نکته جالب تر اینکه تمامی امتحانات نهایی و کشوری هنرجویان در سال «دوازدهم» برگزار می شود و در سال یازدهم هیچکدام از امتحانات بصورت نهایی و کشوری نیست و معدل آن هیچ تأثیری در نتیجه کنکور ایشان نخواهد داشت! پس بهتر است تمرکز کامل خود را بر روی عناوین کنکور بگذارید چون به طرز عجیبی از ۱۶۰تستی که در ۷عنوان تخصصی مختلف در کنکور هنر منتظر شما هستند، تقریباً هیچکدام برای شما آشنا نخواهند بود!

 

دروس تخصصی کنکور هنر:


تیتر دروس تخصصی در کنکور هنر شامل موارد زیر می باشد:

۱- درک عمومی هنر

۲- درک عمومی ریاضی و فیزیک

۳- ترسیم فنی

۴- خلاقیت تصویری و تجسمی

۵- خلاقیت نمایشی

۶- خلاقیت موسیقی

۷- خواص مواد


از تمامی کتب هنرستان در سال دهم، یازدهم و دوازدهم تنها تعدادی از تست ها طرح می‌شود که با تجربه های گذشته می‌توان به وجود حدود ۳۰تست از ۱۶۰تستی که در عناوین تخصصی کنکور هنر از کتاب های درسی طرح می شوند، اشاره کرد.

 

باید این را هم در نظر گرفت که حجم واحدهای عملی در نظام جدید آموزشی به حدی شده که سواد هنرجویان در این بخش هیچگونه کاربردی در موفقیت کنکور نداشته و فقط صرفاً وقت با ارزش هنرجویان را در طول سال تحصیلی به خود اختصاص می دهد و احتمال موفقیت برای قبولی در کنکور هنر را کمتر می‌کند!

مخصوصاً این بلا بیشتر بر سر هنرجویانی می آید که معدل بالایی داشته و برای بالا نگه داشتن آن تلاش زیادی می کنند! این در حالتی است که همه می دانیم معدل بالا در نظام جدید آموزشی در سال دوازدهم هنرستان و حتی سال های ماقبل آن، وابستگی زیادی به تمرین کارهای عملی واحدهای مربوطه می‌کند و پس از ۵روز حضور در مدرسه، ۲روز باقیمانده هنرجویان در طول هفته با تمرین و آماده سازی کارهای عملی تلف خواهد شد.

در ضمن خبر دیگر اینکه بر خلاف سنوات گذشته و نظام آموزشی قدیمی، هنرجویان مجبور خواهند بود که سال دوازدهم هنرستان را فقط بصورت حضوری در هنرستان ها ثبت نام نمایند و امکان پاس کردن واحدها بصورت داوطلب آزاد، آموزش از راه دور، هنرستان غیرحضوری سال دوازدهم و همچنین به روش بزرگسال دیگر وجود ندارد! (حداقل تا اطلاع ثانوی اینطور است تا زمانی که صدای خانواده ها و هنرجویان کمی بیشتر در آمده و با مشاهده موارد خاص دانش آموزان سال دوازدهمی که یک حقیقت است و ایرادات قانونی و گزارش آن توسط اداره کل آموزش و پرورش، شورای عالی تصمیم جدیدی را ابلاغ نماید!)

پس از بررسی کامل این همه موارد که ثابت می‌کند کنکور هنر فعلاً بیشتر شبیه آبی گل آلود است، هنرجویانی که با فکر و برنامه سال یازدهم و یا دوازدهم را پشت سر می گذرانند، می توانند نتایج بسیار درخشانی بدست آورده و ازاین آب گل آلود ماهی های درشتی را شکار کنند!

مثلاً یکی از مواردی که امسال قبولی برای هنرستانی ها را نسبت به سنوات قبل ساده تر می‌کند اینست که طبق قانون، تغییر رشته از گروه های آموزشی ریاضی، تجربی، انسانی و هنر به یکدیگر از سال یازدهم به دوازدهم «ممنوع» است!!!

اهمیت این مطلب زمانی بهتر روشن می شود که به این نکته دقت کنید: اکثر رتبه های تک رقمی سال های ۹۰ تا۹۶ دانش آموزانی بودند که پس از اتمام تحصیلات در سال سوم دبیرستان و اخذ دیپلم، برای شرکت در کنکور هنر و موفقیت در آن در سال پیش دانشگاهی به گروه هنر تغییر رشته داده و در صورت امکان پس از ثبت نام بصورت داوطلب آزاد و بدون حضور در مدرسه، با دقت و وقت کافی و با شرکت در کلاس های کنکور هنر در آموزشگاه های مختلف برای قبولی و کسب رتبه های برتر در کنکور هنر، جهش بزرگی انجام می داده اند. اما خبر خوب اینکه از این پس دانش آموزان سال یازدهمی که تازه به فکر استفاده از این استراتژی قدیمی افتاده اند، عملاً از گود مسابقه حذف شده اند و بالاجبار سال دوازدهم را در رشته خود باقیمانده و در بهترین حالت فقط می توانند در کنار رشته اصلی خود، در کنکور هنر نیز شرکت کنند!(البته همگی برای موفقیت این دسته از دانش آموزان دعا می کنیم ولی احتمال موفقیت به شدت پایین است!)

با توجه به اینکه طبق قانون نظام آموزشی جدید در سال دوازدهم رشته های ریاضی، تجربی و انسانی نیز همانند هنر، هفته ای ۵روز شرکت در کلاس های مدرسه اجباری است، عملاً این دانش آموزان زمان کافی برای مطالعه و تسلط بر روی منابع کنکور هنر نخواهند داشت و میدان رقابت را به نفع هنرستانی های سال دوازدهم ترک خواهند کرد!

 


پس تا اینجا دانش آموزان سال نهم و دهم ریاضی، تجربی و انسانی این نکته طلایی را به خاطر داشته باشند که در بهترین حالت فقط می‌توانند از سال دهم به یازدهم با پُر کردن فرم مربوطه در مدرسه و ثبت درخواست تغییر رشته به هنر در زمان امتحانات خردادماه و کسب نمره قبولی در ۴آزمون در شهریور بعد از سال دهم، به رشته های هنری مانند گرافیک، «تغییر رشته» داده تا با این نگاه بلند مدت برای شرکت در کنکور هنر شرایط لازم را برای کسب بهترین رتبه ها داشته باشند! چون در نظام جدید آموزشی، «تغییر رشته» از رشته های دیگر به هنر از سال یازدهم به دوازدهم «غیر قانونی» بوده و امکانپذیر نمی باشد!


از طرفی با توجه به اینکه دیپلم هنرجویان در سال دوازدهم صادر می شود، خیلی از هنرجویانی که پایه ضعیف تری داشتند یا بدون پیش دانشگاهی و با هدف جذب سریع تر به بازار کار، دانشگاه های علمی-کاربردی یا دانشگاه آزاد و دانشگاه های مقطع کاردانی را حتی بدون شرکت در کنکور انتخاب می‌کردند، حالا می‌توانند در کنار بقیه سال دوازدهمی ها(پیش دانشگاهی قدیم)، در کنکور سراسری هنر شرکت کنند و محدودیتی نخواهند داشت که این اتفاق، عملاً جمعیت شرکت کننده در کنکور هنر را بیشتر می‌کند!

البته شایان ذکر است که با پیش بینی های انجام شده توسط کارشناسان مؤسسه هونر، تأثیر منفی این افزایش جمعیت توسط هنرستانی هایی که حال مجبور به شرکت در سال دوازدهم برای اخذ مدرک دیپلم هستند، بسیار «کمتر» از تأثیر مثبت حذف اکثر سال دوازدهمی های رشته های ریاضی، تجربی و انسانی از میدان رقابت اصلی در کنکور هنر هنرجویان نظام جدید خواهد بود. این به معنی قبولی بهتر و آسان تر هنرستانی های سال دوازدهم در بهترین رشته ها و دانشگاه های معتبر مانند قبولی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشگاه هنر و یا دانشگاه الزهرا می باشد!

دانش آموزان و هنرجویانی هم که قبل از سال ۹۸، مدرک پیش دانشگاهی خود را در نظام قدیم گرفته اند و فارغ التحصیل شده اند و یا طبق ضوابطی مشمول قوانین نظام جدید آموزشی نیستد، باآزمون و  دفترچه ای مجزا و متفاوت از هنرجویان نظام جدید، در کنکور هنر شرکت خواهند کرد!




دفترچه کنکور هنر نظام جدید و نظام قدیم!

 

بله درست است: طبق اعلام سازمان سنجش، در کنکور سراسری و دانشگاه آزاد سال ۹۸، برای اولین بار برای شرکت کننده های نظام آموزشی جدید و قدیم کشور، ۲سری طراحی مختلف سؤال انجام خواهد شد! البته با وجود آزمون های وابسته به هر نظام آموزشی نباید این نکته را فراموش کرد که کلاً در کنکور هنر تست های زیادی از منابع اعلامی سازمان سنجش طرح نمی‌شود و روال آماده سازی هنرجویان نظام جدید و قدیم تفاوت زیادی با هم نخواهند داشت. مسأله ای که کمی دو نوع آزمون متفاوت را پیچیده می کند اینست که هنوز سازمان سنجش در مورد روش گزینش هنرجویان نظام قدیم و جدید و نسبت پذیرش آنها در دانشگاه ها اطلاعاتی ارائه نکرده است که با وجود حجم زیادی از ابهامات کلی در مورد نظام آموزشی جدید و میزان تطبیق سازمان سنجش و کنکور سراسری با آن، خیلی هم جای تعجب ندارد و صرفاً باید منتظر ماند تا در بهمن ماه که معمولاً زمان آغاز ثبت نام در کنکور سراسری مقطع کارشناسی توسط سازمان سنجش است، موارد مهم دفترچه راهنمای اولین سال برگزاری کنکور هنر برای اولین نسل سال دوازدهمی ها و سنجش هنرجویان نظام جدید، بررسی گردند.


خبر خوب اینکه آموزشگاه هونر پیشنهاداتی بسیار سازنده برای حل معضلات هنرجویان سال یازدهم و دوازدهم دارد که برای آگاهی بیشتر و اطلاع از قوانین و ضوابط جدید و روش ها و راهکارهای موفقیت در کنکور هنر و سال دوازدهم هنرستان و بررسی موارد بسیار مهم دیگر که در این مقاله امکان ارائه وجود نداشته، می توانید با پُر کردن فرم مربوطه و یا تماس با آموزشگاه، با رتبه ۱ کنکور هنر بصورت «رایگان» و «حضوری»، در اسرع وقت مشاوره داشته باشید!

در صورتیکه شما در مورد نظام قدیم آموزش و پرورش و مقطع پیش دانشگاهی اطلاعات می خواهید، بر روی پیش دانشگاهی هنر کلیک کنید.

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">