seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

کنکور رسید!

يكشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۵۱ ب.ظ

اینجا همه چی درهمه...

خب دیگر بچه‌ها، داریم یواش یواش به روزی می‌رسیم که به روایتی اهمیتش از هزار شب بیشتر است. در این یک سال امیدوارم با سیخونک‌های ما پهلوهای‌تان سیاه و کبود نشده باشد. خرداد، ماه خطرناکی است؛ نه به خاطر درس خواندن، بلکه به خاطر اینکه استرس، خیلی از بچه‌ها را خل و چل می‌کند! خرداد ماهی است که همه چی درهم و برهم می‌شود، مواظب باشید گم نشوید!

بی‌اعصاب نباشید!

خدا یک صبری بدهد به این والدین بیچاره که در خردادماه باید بچه‌کنکوری‌های بی اعصاب را تحمل کنند! فشار و استرس از یک سو، آزمون‌ها، خانه ماندن و تمام شدن کلاس‌ها از سوی دیگر، سن‌ها را انگار بالا می‌برد و همه می‌شوند پیرزن و پیرمردهای غرغرو. اتفاقا در این ماه بیشتر از همیشه به آرامش و اخلاق خوب نیاز دارید. اتاق که قربونش برم انگار یک بمب هسته‌ای در آن ترکانده‌اند، خدا نکند در حالِ دادن آزمون در اتاق باشید و کسی در بزند که مثلا بیا چیزی بخور. آن وقت است که خشم اژدها عیان می‌شود که «من دارم کنکور می‌دهم تمام تمرکز من را به هم زدید...» 

اگر در ماه خرداد که مدرسه‌ها هم تعطیل است و کلاس‌های کنکور هم اکثرا تمام شده کسل می‌شوید، یک برنامه گردش یا ورزش در برنامه هفتگی بگنجانید. هر وقت هم دیدید دارد دود از گوش‌تان بلند می‌شود و آماده قل‌قل هستید، به خودتان یک سیخونکی بزنید و بروید یک لیوان آب بخورید. 

از آزمون نترسید!

از آن‌جایی که الان دیگر موقع خواندن نیست، خیلی از بچه‌ها از ترس این‌که اشتباه بزنند به آزمون پیچاندن مشغول می‌شوند. بعضی‌ها هم که در این زمینه بی‌استعدادند، آزمون را می‌دهند اما یا بعدش چک نمی‌کنند یا کارنامه گرفتن را دودره می‌کنند. خلاصه آن‌هایی هم که جراتش را دارند و همه این کارها را می‌کنند، افسرده می‌شوند. حالا یک گروه جالب دیگر هم هست که چون نتیجه خوبی در آزمون می‌گیرند نه آزمون چک می‌کنند و نه درست و حسابی درس می‌خوانند. نه کار اولی درست است نه دومی. تنها کسانی باید از آزمون‌ها استفاده ‌کنند که سعی کنند فقط جنبه آموزشی آن را ببینند.

کارهای خارق‌العاده ممنوع! 

«من سه دور شیمی مبتکران را خوانده‌ام، الان دارم باز هم دوره می‌کنم» یعنی کاری که این جمله قبل از کنکور با شما می‌تواند بکند، آمریکا غلط بکند با هیروشیما انجام داده باشد. کنکوری عزیز جان! سرت به کار خودت باشد. بعضی‌ از بچه‌ها تا این چیزها را می‌شنوند آزمون‌ها را ول می‌کنند و می‌روند صبح تا شب یک ماه قبل کنکور تازه کل کتاب را یک بار دیگر می‌خوانند. هروقت وسوسه شدید که در زمان کم قبل از کنکور یک درس را فیتیله‌پیچ کنید که مثلا بترکانید، اول، جوگیری خون‌تان را پایین بیاورید. بعد یک چایی بزنید قند پهلو! بعدش یادتان بیاید که کنکور یک درس نیست، باید خودتان را در این زمان کم آماده کنید که سر یک امتحان چهارساعته بتوانید دوام بیاورید. از آدم‌هایی هم که مثل کوتوله‌ لی‌لی‌پوت مدام می‌گویند«من می‌دووونم! ما موفق نمی‌شیم!» اکیدا دوری کنید.

من باید تفریح کنم!!!

آقا جانِ من! آدم با آدم فرق می‌کند. شما می‌توانید توصیه‌های شب کنکور را گوش بدهید، ولی اگر آدمی هستید که باید تا دقیقه آخر درس بخوانید، به خودتان گیر ندهید که حتما روز قبل باید استراحت کرد و برعکس. اول ببینید با خودتان چند چندید بعد برنامه خوشگذرانی یا درس برای شب کنکورتان بچینید. اصلا بعضی‌ها ذاتا شب امتحانی هستند، باید درس بخوانند تا آخرین لحظات. حالا شما خودت را آزار بده که مشاورم گفته باید استراحت کنم و نمی‌توانم درس بخوانم! تکلیف‌تان را روشن کنید بالاخره بعد از 12 سال خاک نیمکت خوردن برای خودتان صاحب سبکید دیگر! اگر نمی‌دانید سبک‌تان چه‌جوری است ببینید برای آزمون آزمایشی دادن در چه شرایطی راحت‌تر هستید. جالب است که خیلی از دانشجوها هم بعد از دو ترم مشروطی و خواب ماندن سر جلسه امتحان خودشان را شماتت می‌کنند که خنگند! چطور بقیه می‌توانند شب امتحان بیدار باشند و نمره خوب هم بگیرند اما آن‌ها نمی‌توانند. اگر این تفاوت درسی را درک کنید و آن را خوب بفهمید بهترین شرایط مختص شما مهیا می‌شود.

خرداد، عروس ماه‌ها

از هر کنکور گذشته‌ای که سوال کنید با قطعیت می‌گوید خرداد از همه ماه‌ها ارزشمندتر است. اگر بتوانید در این ماه با آزمون دادن و تصحیح اشتباهات، خودتان را بالا بکشید برد کردید. نیاز نیست همه مباحث را بلد باشید. اگر مبحثی را که وقت زیاد رویش گذاشتید غلط زدید اعصاب‌تان را خرد و خاکشیر نکنید. فقط آزمون‌ها را با دیده یادگیری نگاه کنید. تجربه شخصی من این بود که یک مبحث گسسته را در طی سال، نه درست کار کردم نه تست‌هایش را خوب می‌زدم. با زدن آزمون‌های آزمایشی و بررسی پاسخ‌های آن مبحث، کمی یاد گرفتم و جالب این‌جا بود که در کنکور، یک سوال مشابه را هم توانستم جواب بدهم (البته برعکسش هم پیش آمد!) واقعا شما نمی‌توانید بگویید سر کنکور چه بلایی بر سرتان نازل می‌شود، پس با یک اشتباه و خطا در آزمون‌های آزمایشی، مهم‌ترین ماه قبل از کنکورتان را نابود نکنید. حواس‌تان باشد، نه زیاد سرتان را شلوغ کنید و نه زیاد خلوت که تمام درس‌ها را تمام کرده‌اید و فقط بخورید و بخوابید. اگر هم درس یا مبحثی مانده بی‌خیالش شوید. اگر تازه بروید یاد بگیرید به بقیه مباحث خیانت کرده‌اید. یکی دو سوال ارزشش را ندارد. این ماه سخت‌ترین مانع‌تان است و آخری... اندک انرژی که مانده را گوله کنید، ببینیم چند مرده حلاجید دانشجوهای آینده. به امید دیدار در دانشگاه

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">