seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

چند توصیه به داوطلبین کنکور و والدین گرامیشان

پنجشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۶، ۰۷:۵۷ ق.ظ
به داوطلبان کنکوری توصیه می شود که:

1- شب قبل از کنکور به هیچ وجه بیدار نمانید و مطالعه نکنید.  روز قبل از کنکور هم به همین صورت. اما بیکار هم نباشید به طور حتم تا به حال این موضوع را تجربه کرده اید، وقتی که کاری برای انجام دادن ندارید فکرهای منفی بیشتر به ذهنتان هجوم می آورند. بنابراین روز قبل از کنکور وقت خود را به برنامه های تفریحی و ورزشی و سرگرمی اختصاص دهید و لحظه ای بیکار نباشید.

2- روز قبل از کنکور اگر تاکنون  به حوزه امتحانی خود نرفته اید و در آنجا آزمونی نداده اید، به آنجا رفته و آن را به طور دقیق شناسایی نمایید خصوصا از نظر شلوغی یا  مسیر رسیدن به محل آزمون. همچنین دیدن محل ازمون از نزدیک، یک یا دوروز جلوترخصوصا اگر امکان دارد که به داخل حوزه بروید، باعث می شود تصورات غلط و نادرست از بین برود و با ایجاد حس اشنایی و از بین بردن فضای ناشناخته و جدید که مولد اضطراب است، باعث می شود در روز آزمون با اضطراب کمتری امتحان دهید.
3- روز قبل از کنکور با انجام ورزش های هوازی سبک مانند شنا، پیاده روی و دویدن ارام و... به مدت 30 تا 60 دقیقه خود را کمی خسته کنید تا در شب راحتر به خواب بروید. همچنین روز قبل از کنکور زود از خواب برخیزید و ظهر هم نخوابید تا شب قبل از کنکور زودتر به خواب رفته و کیفیت خوابتان بهتر باشد.

4- این جمله طلایی را قبل از آزمون به خود یادآوری کنید: من می خواهم هر اندازه که می توانم به سوال ها پاسخ دهم، نه هر اندازه که سوال هست.

5- وسایل لازم مانند کارت ملی یا شناسنامه عکس دار، کارت ورود به جلسه، ساعت مچی، دو عدد مداد، پاک کن، مدادتراش، بطری اب یخ زده و مقداری خرما، شکلات و کشکش را شب قبل از آزمون اماده کرده و با خود به جلسه آزمون بیاورید.

6- قبل از شروع پاسخگویی به سوالات و در حین توزیع دفترچه سوالات یا هر زمان که علائم اضطراب را حس کردید، نفس های عمیق بکشید. این کار باعث می شود هورمون های استرس در بدن کم کم از بین بروند و تسلط بیشتری بر خود داشته باشید.

به والدین توصیه می شود که:

1- در روزهای نزدیک به ازمون سراسری اهداف طولانی مدت کنکور مانند دکتر، مهندس یا وکیل شدن و... و مدام رشته، رتبه و دانشگاه مدنظر را حتی در قالب جملات مثبت به فرزند کنکوری خود یاداوری نکنند.

2- در روز یا روزهای قبل از کنکور سراسری سعی نماید با فرزند خود ارتباط بیشتری داشته باشید. البته این به معنی مراقب بودن بیش از حد، دائم چک کردن حال او نیست. بلکه به این معناست که سعی کنید فضای ارتباط کلامی بیشتر راجب موضوعاتی غیر از کنکور را همراه با نشاط و شادابی را در خانه فراهم بیاورید. اگر فرزندتان در روز و شب قبل از کنکور اصرار بر مطالعه دارد، با اجبار او را به ترک مطالعه وادار نکنید، منعطف باشید. با جملاتی غیراجباری، مثبت و پرسش گونه مانند اینکه  تلاش تو در این زمان اندک برای موفقیت در آزمون قابل ستایشه پسرم یا دخترم، اما فکر نمیکنی در این زمان فرو رفتن در کتب و جزوات باعث نگرانی بیشتر تو می شود؟ سعی نمایید وی را از مطالعه منصرف کنید.

3- اضطراب خود را مدیریت کرده و آن را به فرزند خود منتقل نکنید.

4- پدرها و مادرها همیشه اصرار دارند که ما هرگز به فرزندمان فشار نیاورده ایم و هرگز آمال و ارزوهای خودمان را در او ندیده ایم و هیچ وقت از او نخواسته ایم که پزشکی، مهندسی یا... را قبول شود. اما وقتی وارد متن مسئله  می شویم می بینیم که نه تنها انها این کار را به روش های غیر مستقیم انجام داده اند، بلکه در روزهای آخر منتهی به کنکور با گفتن جملاتی مانند، اشکالی ندارد که هر جایی قبول شوی یا اصلا برای ما مهم نیست که نتیجه چه می شود، پیام های متناقضی را به فرزندان کنکوری خود انتقال می دهند. بسیاری از والدین در روزهای نزدیک مانده به کنکور تازه به این فکر می افتند که نباید به فرزندشان استرس وارد کنند و شروع می کنند به انتقال پیام های متناقض و متعارض این چنینی. این رفتارهای جدید با پیام های قبلی منافات دارد. پدر یا مادری که در طول یک سال گذشته مکررا هر روز از فرزندش می پرسد درس می خوانی، چرا درصدهایت افت کرده، چکارمیکنی مگر تلاش نمیکنی؟ و دائم عملکرد وی را چک و کنرل می کند به یک دفعه نزدیک به کنور می گوید اشکالی ندارد که هر جایی قبول شوی یا اصلا برای ما مهم نیست که نتیجه چه می شود،. این امر به شکل کنفی و متعارضی باعث فشار روانی بر داوطلب کنکوری می شود. زیرا این تعرض را در ذهن فرد کنکوری ایجاد می کند که والدینش در حال حاضر به صورت تصنعی و شعاری می خواهند با نوعی دلسوزی به من آرامش دهند. توصیه می شود اگر مورد یاد شده در مورد شما والد گرامی ایجاد شده سعی کنید در روزهای نزدیک به کنکور سکوت کرده و بیان چنین پیام های متناقضی را انتقال ندهید. زیرا این پیام ها ممکن است فقط اضطراب و نگرانی شما را کاش داده اما عملا برای فرزندتان تاثیر چندانی ندارد.

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">