seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

امتحانات نزدیک است

شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۰۲:۴۱ ب.ظ

روز امتحان بسیار مهم و حیاتی است، هر چه کاشته اید باید درو کنید پس نکات زیر را به خوبی رعایت کنید:
صبحانه را فراموش نکنید و در کنارش حتما از موز و سیب زمین استفاده کنید که باعث کاهش استرس امتحان می شود.
زودتر بیدار شوید و هرگز لبخند را فراموش نکنید. یک صبحانه سالم و مغذی میل کنید، سعی کنید از خوردن غذاهایی با قند زیاد و پر چرب پرهیز کنید. بهتر است یک وعده غذایی متعادل مثل تخم مرغ، نان سنگک و یا غلات و برخی از میوه ها میل کنید، اطمینان داشته باشید که حتما نوشیدنی میل می کنید شامل یک لیوان شیر یا یک لیوان آب میوه تازه یا یک لیوان آب گوارا باشد (خوردن همه این ها باهم امکان دارد شما را مریض کند یا باعث دستشویی مکرر شود). شما باید اطمینان داشته باشید غذاهایی که استفاده می کنید انرژی کارکرد بدن شما را در زمان درس خواندن تامین می کنند.

همیشه این مسئله را شاید شنیده باشید: سحر خیز باش تا کامروا باشید! و معادلش در زبان های دیگر نیز هست، مثلا در زبان انگلیسی میگویند ! The saying The Early Bird Gets the Worm مصداق این مسئله است که پرنده هایی که زودتر بیدار میشوند بهشون کرم میرسد. واین کاملا درست است، بیداری بموقع جهت حضور در جلسه باعث می شود، وقت بیشتری داشته باشید تا به فضای جلسه امتحان مسلط شوید و بسیار استرس شما را کاهش می دهد.

وسایل امتحان و بایدها و نبایدهای جلسه امتحان
مطمئن شوید که تمام تجهیزات مربوط به امتحان همراهتان است. مثلا اگر امتحان ریاضی دارید، ماشین حساب فراموش نشود و چک کنید که ماشین حسابتان باتریش کار کند. مداد تیز و قلم و پاک کن فراموش نشود. اگر امتحان هندسه دارید گونیا و نقاله وپرگار همچنین پاک کن فراموش نشود. بهتر است لوازم خود را در کیفی کوچک مثل جامدادی قرار دهید تا همه قابل دسترس باشند. به یاد بیاورید، تذکراتی که معلمتان هنگام برگزاری امتحانات کلاسی اعلام کرده است بسیار مهم هستند. مثلا در بعضی امتحانات آوردن مداد یا خودکار امکان پذیر نیست، بنابراین سعی کنید لوازم هر امتحان را درست انتخاب کنید. سر امتحان شیمی نمی گذارند ماشین حساب ببرید، زیرا که لازم نیست؛ راستی کارت دانش آموزی یا کارت امتحانتان را فراموش نکنید.

حضور در جلسه امتحان
آرامش خودتان را حفظ کنید! حتی اگر هم بموقع رسیده باشید احساس نگرانی می کنید، اما به یک نکته باید دقت کنید اگر سوالی از همکاسی خودتان می پرسید و او پاسخش را از دیدگاه خودش می دهد نگران نباشید که شما به نکاتی که او اشاره کرده اشراف ندارید، همکلاسی شما از زبان و دید خود مطلب را توضیح می دهد، در لحظه نباید شما را مضطرب کند.

شروع امتحان
اگر در امتحان، شروع خوبی داشتید، حتما پایان خوبی هم خواهید داشت. اما این دلیل بر آن نمی شود که اگر شروع خوبی نداشتید، حتما پایان خوبی هم نخواهید داشت. سعی کنید در آغاز امتحان که برگه را تحویل می گیرید، همه سوالات را یک جا نگاه نکنید، نکته ای که باید رعایت کنید این است که سوالات را یکی پس از دیگری مطالعه کنید و پاسخ دهید و اگر هر سوالی فرمول خاصی دارد، آن را در گوشه برگه امتحانی خود یادداشت کنید و سپس سوال را حل کنید. باید زمان بندی مناسبی برای سوالات امتحان داشته باشید که به همه قسمت ها پاسخ بدهید. همیشه دقت داشته باشید که سوالات به ترتیب دروس کتاب طرح شده اند برای اینکه نظم ذهنی شما برهم نخورد. پس عجله نکنید و سوال ها را به ترتیب پاسخ بدهید.

نکته: اگر سوالی را بلد نبودید، باید آرامش خودتان رو حفظ کنید و برای آخر امتحان بگذارید. شک نکنید و وقت برایش نگذارید! بله رهایش کنید! مطمئن باشید در 90% مواقع در آخر امتحان وقتی بر می گردید روی سوال، شما آن را می توانید پاسخ دهید.

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب...

صبح امتحان چی بخوریم؟


اگر بگوییم وقتی امتحان دارید مهم‌ترین وعده غذایی صبحانه است، اغراق نکرده‌ایم، چرا که مصرف یک صبحانه خوب و کامل می‌تواند 20 تا 25 درصد انرژی مورد نیاز بدن را در روز تامین کند و از آنجا که بیشتر امتحانات صبح‌ برگزار می‌شوند، اهمیت این وعده غذایی هم بیشتر می‌شود.

میزان کربوهیدرات در وعده صبحانه باید کم شود، اما موافق حذف کامل آن نیست زیرا در این صورت با افت قند خون مواجه می‌شوید. با این حال او به دانشجویان و دانش‌آموزان توصیه می‌کند پیش از امتحان، علاوه بر مصرف کربوهیدرات، مواد غذایی حاوی پروتئین را نیز در وعده صبحانه بگنجانند و توضیح می‌دهد: تخم‌‌مرغ آب‌پز و پنیر کم‌‌چرب ازجمله مواد غذایی حاوی پروتئین هستند که می‌توان در وعده صبحانه از آنها استفاده کرد.

علاوه بر این اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، نیز با تاکید بر این مطلب که هرگز نباید پیش از امتحان وعده صبحانه را حذف کنید در قالب توصیه‌هایی خطاب به دانش‌آموزان می‌گوید: مصرف عسل بویژه همراه کنجد در وعده صبحانه به تقویت حافظه و به خاطر آوردن مطالب درسی کمک می‌کند.

 

حالا که تخم‌مرغ آب‌پز و پنیر کم‌چرب و عسل و کنجد هم به وعده‌های غذایی‌تان اضافه کردید یک لیوان آب پرتقال هم روی میز بگذارید. چون دکتر امانی تاکید می‌کند: مصرف یک عدد پرتقال یا یک لیوان آب پرتقال تازه در وعده صبحانه به بهبود عملکرد مغز و افزایش نشاط و شادابی فرد کمک می‌کند. او همچنین یادآوری می‌کند: نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه همراه مقدار اندکی شیرینی در افزایش تمرکز موثر است.

 

ظهر امتحان چی بخوریم؟

ما هم قبول داریم که همه امتحانات صبح‌ها برگزار نمی‌شوند، اما حتی این ماجرا هم باعث نمی‌شود وعده صبحانه را حذف کنید، چون حذف این وعده بر کارایی شما در تمام طول روز اثر می‌گذارد. دکتر امانی با تاکید بر این مطلب، درباره وعده ناهار پیش از امتحان‌هایی که ظهر یا عصر برگزار می‌شوند توصیه می‌کند: در وعده ناهار نیز از خوردن غذاهای سرشار از کربوهیدرات‌ها مانند برنج خودداری کنید و همچنین از خوردن غذاهای حجیم، چرب و سرخ کرده در ظهر امتحان بپرهیزید!

حالا آن کاسه ماست را هم که آماده سرکشیدنش پیش از رفتن سرجلسه شده‌اید، کنار بگذارید چون این متخصص تغذیه هشدار می‌دهد مصرف ماست و دوغ هم پیش از امتحان کار درستی نیست! شما که نمی‌خواهید در طول جلسه با چشم‌های بسته و پف کرده به پرسش‌ها پاسخ دهید؟

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی می‌افزاید: صبحانه یا ناهار 2 ساعت پس از مصرف تاثیر خود را بر بدن نشان می‌دهند و به همین دلیل وعده‌های غذایی باید 2 ساعت پیش از امتحان مصرف شوند. در فاصله مصرف صبحانه یا ناهار تا زمان آغاز امتحان نیز می‌توان از انواع میوه‌ها یا اندکی بیسکویت یا کاکائوی تلخ استفاده کرد.

 

شب امتحان چی بخوریم؟

همچنین اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نیز به دانشجویان و دانش‌آموزان پیشنهاد می‌کند برای داشتن خواب راحت در شب قبل از امتحان، یک لیوان شیر گرم پیش از خواب میل کنند و از مصرف قهوه، چای یا نوشابه گازدار کولا از حدود 6 ساعت قبل از خواب پرهیز کنند و در میان‌وعده آخر شب پیش از امتحان برای کاهش اضطراب و داشتن خوابی راحت از مواد غذایی مانند لوبیا، سویا، موز، تخم‌مرغ، گردو، شیر و لبنیات استفاده کنند.


دفتر مشاوره دبیرستان نمونه دولتی فارابی
  • احسان افشارمنش

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">