seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

همه چیز راجع به کارنامه سبز کنکور 1401

جمعه, ۸ مهر ۱۴۰۱، ۰۲:۵۶ ب.ظ

عزیزان «کارنامه نهایی» یا به تعبیر عوام کارنامه سبز شب گذشته بر روی خروجی سازمان سنجش قرار گرفت ( برای دیدنش اینجا کلیک کنید). توی این مطلب کاملا براتون توضیح میدم اصلا چی هست و به چه دردی میخوره ...

قبلش می تونی یه سر به اینستاگرام من بزنی و اونجا سوالاتت رو بپرسی (برای ورود به  اینستاگرام اینجا کلیک کن)


بهش کارنامه نهایی / کارنامه سبز کارنامه محرمانه میگن که معمولا هر سال  بعد از اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور منتشر میشه. هم توی ارشد هست و هم توی کارشناسی. شاید اطلاع داشته باشید ولی مجبورم باز هم توضیح بدم که انتخاب رشته کنکور سراسری براساس اولویت درج کد رشته انجام میشه. یعنی چی؟ یعنی اینکه اگر رشته انتخابی مثلا شماره 12 شما پذیرفته شدین دیگه انتخاب های بعدی رو از دست می دهید. مثلا اگر اول پزشکی کرمان را انتخاب کرده باشید بعد پزشکی تهران را حتی اگر رتبه اول کنکور باشید اسم شما برای کرمان در می آید! اما قبل از شروع مطلب با رنگ قرمز می نویسم:  به امید تغییر رشته و انتقالی از دانشگاه ، انتخاب رشته نکنید!

خب کارنامه نهایی امسال متاسفانه مثل سال‌های قبل نیست و شما نمی توانید انتخابهای بعد از قبولیتون رو ببینید و این معنیش چیه؟ معنیش اینه که سازمان سنجش یکی از بزرگترین دردسرهایش را حذف کرده. براتون سواله که قبلا چطوری بود؟ به شما نشون میداد که در کدوم یکی از انتخاب های پایینتر از انتخابی که الان قبول شدین می تونستین قبول بشین. یعنی می دیدین انتخاب 3 شما کرمان بوده ولی انتخاب 10 شما تهران رو هم می رسوندین که با خواست قلبی و آگاهانه یا اشتباهی و سهوی بخاطر ندانستن فرایند انتخاب رشته سر از کرمان در آورده اید. یعنی اگر اون انتخاب رو بالاتر میزدین میتونستین در اون رشته محل قبول بشین. خب ولی تموم شد و رفت و الان این قابلیت رو از دست داده. این پایین یک نمونه از کارنامه نهایی سالهای قبل رو ببینید تا پایین تر یک نمونه از امسال رو بذارم ...

کارنامه نهایی یا سبز


در کارنامه فوق که متعلق به سال‌های قبل هست در ردیف 148 علامت ستاره نشانه پذیرفته شدن فرد در رشته مورد نظر است اما مفهوم عدد 3 را پایین تر توضیح خواهیم داد. دو عدد 9 و 1 هم در ردیف 45 و 46 می بینید که آخر همین مطلب در مورد آنها توضیح داده ام.

اما برویم سراغ تصویر کارنامه جدید...


همانطور که در تصویر بالا می بینید دیگر خبری از انتخاب های بعدی نیست و سنجش خیالش بابت دردسرهای بعدی راحت شده. در تصویر می بینید که این دوست فرضیمون انتخاب 14 پذیرفته شده که البته اگر این کدها رو توی دفترچه بررسی کنید خودتون متوجه می شوید که انتخاب رشته به شدت وحشتناکی داشته ولی به هر حال پذیرفته شده ! چرا میگم وحشتناک؟ چون بهتر بود جوری اولویت بندی می کرد که انتخاب های پایین تر پذیرفته میشد. یه انتخاب معلوم نیست براساس چی انجام داده و به صورت چریکی و رندوم کدها رو زده :)


کاربرد کارنامه ی سبز کنکور چیست؟

می توان گفت کارنامه ی سبز یا کارنامه ی تکمیلی جدید جعبه سیاه انتخاب رشته ی شما است. این کارنامه انتخاب های شما را به طور دقیق بررسی می کند. اینکه مثلا انتخاب های قبلی که نرسانده اید شما رتبه چندم بودید و سنجش آخرین رتبه ای که پذیرفته چند بوده. که حالا دیگه صرفا جهت اطلاع است. چون مهمتر از انتخاب هایی که نرسانده اید انتخاب هایی هست که میتوانستید برسانید که سنجش آنها را از لیست حذف کرده و دیگر قابل استناد و نمایش نیستند. 



***

تغییر رشته پس از قبولی در دانشگاه

این نوع پیشنهاد به درخواست دانشجو شاغل به تحصیل در یکی از رشته های دانشگاه مطرح شده و معاونت آموزشی و مدیران گروه دانشگاه با بررسی نمره آخرین فرد قبولی در رشته مورد تقاضا و مقایسه با نمره کل دانشجو درخواست کننده و همچنین بررسی شرایط علمی و محدودیت های نیروی انسانی دانشگاه خود مختار به تصمیم گیری در آن هستند.

که البته در اکثر مواقع با این درخواست ها موافقت نخواهد شد . همچنین سازمان سنجش هم باید در جریان مقایسه نمره آخرین نفر قبولی و فرد متقاضی تغییر رشته قرار بگیرد و در شرایط خاص (داشتن نمره آخرین فرد قبولی و همچنین انتخاب رشته ای که دانشگاه در آن رشته کمبود دانشجو دارد) با این تغییر موافقت خواهد کرد.


درخواست انتقالی از دانشگاه به دانشگاه هم دوره دیگر

(مفهوم هم دوره بودن در انتقالی یعنی انتقالی از روزانه به روزانه ـ از دانشگاه آزاد به آزاد ـ از شبانه به شبانه ـ از پردیس یا مازاد به مازاد یا پردیس دیگر و… امکان پذیر است)

برای بحث انتقالی از یک دانشگاه به یک دانشگاه دیگر حتما باید در همان رشته و دوره آموزشی خودتان درخواست دهید.

برای اطلاع از دوره های مختلف آموزشی به مقاله ی انواع دوره های آموزشی ( روزانه ، شبانه و…) و انواع دانشگاه (سراسری ، آزاد و…) مراجعه کنید.


مراحل انتقال از دانشگاه به دانشگاه دیگر

فراموش نکنیم که کارنامه سبز امسال هویت قبلی خودش رو از دست داده و نمیتونه نه برای انتقالی و نه برای تغییر رشته تعیین کننده باشه. ابتدا درخواست خود را در سامانه الکترونیکی  ثبت میکنیم و هر سال دوبار در ماه های اردیبهشت و آذر اجازه درخواست انتقالی فراهم می شود.

بعد از درخواست انتقالی دانشگاه مبدا و مقصد بررسی های لازم را انجام می دهند. به یاد داشته باشید که درخواست انتقالی دادن به معنی قبول حتمی درخواست نمی باشد و ممکن است به هر دلیل دانشگاه مبدا یا مقصد با آن مخالفت کنند.

فرضا برای دانشگاههای روزانه، دانشگاه مبدا معمولا با انتقالی موافقت می کند چرا که دانشجو به عنوان یک هزینه برای دانشگاه تلقی میشود، اما دانشگاه مقصد به دلیل اینکه هزینه اضافی را متحمل میشود ممکن است درخواست را نپذیرد.

به یاد داشته باشید برای درخواست انتقالی طبق قانون دانشجو باید ترم اول را در محل دانشگاه قبولی خود بگذراند و بعد از حداقل گذراندن یک ترم تحصیلی در دانشگاه مبدا اجازه درخواست انتقالی میسر خواهد بود.

بلعکس در دانشگاه‌های پولی مثل غیرانتفاعی ها ، پردیس های خودگردان  یا ظرفیت مازاد، دانشگاه مبدا معمولا موافقت نخواهد کرد به دلیل اینکه یک منبع درآمد را از دست خواهد داد ولی دانشگاه مقصد راغب به پذیرش دانشجو به عنوان یک منبع درآمد خواهد بود.


امتیازهای موافقت با انتقالی به دانشگاه دیگر

شرط  تأهل و سکونت همسر در شهری دیگر ، سرپرست خانوار بودن، معلولیت یا مصدومیت خاص یا بیماری خاص از مهمترین شروط پذیرش انتقالی هستند.

هم ترازی علمی دانشگاه مبدا و مقصد یکی از مهمترین شروط پذیرش انتقالی می باشد.

بطور مثال: اگر کسی از تهران به شهرستان برود بیشتر احتمال موافقت با این انتقالی وجود دارد تا کسی که از شهرستان به تهران انتقالی بخواهد .

معدل  بالا میتواند به عنوان یکی از فاکتورهای کمکی برای انتقالی بحساب بیاید .


البته سازمان سنجش اختیاراتی را به دانشگاه ها برای تسهیل فرایند انتقالی تخصیص داده است. بطور مثال اینکه دانشجو غیر روزانه به مدت ۲ ترم در دانشگاه مقصد مهمانی گرفته و از محل دریافت شهریه دانشجو سنجش به دانشگاه مبدا شهریه ثابت و به دانشگاه مقصد شهریه متغیر را خواهد داد و در صورت ارتقا علمی و حسن رفتار دانشجو بصوت دائم به دانشگاه مقصد انتقالی خواهد گرفت .


نتیجه پایانی در مورد بحث تغییر و انقال رشته و دانشگاه :

پس به امید انتقالی و تغییر رشته ، انتخاب رشته نکنید چرا که شرایط و سخت گیری های خاص خود را می طلبد.

لطفا در انتخاب کد رشته محلهای خود و ترتیب چینش آنها با کمک گرفتن از یک مشاور انتخاب رشته خبره و کار بلد انتخاب رشته ، حداکثر تلاشتان را برای انجام یک انتخاب رشته اصولی به کار ببندید. خب برویم به سراغ ادامه مطلب راجع به کارنامه سبز و به پرسش های پر تکرار شما پاسخ بدهیم:

***



نکات و سوالات متداول در بررسی و تحلیل کارنامه ی سبز

کارنامه ی سبز برای چه کسانی است؟

کارنامه ی سبز یا کارنامه ی محرمانه ی کنکور تنها برای کسانی که یکی از رشته های انتخابی خود را قبول شده اند قابل مشاهده است پس اگر در انتخاب رشته ی خود مردود شده اید کارنامه ی سبز ندارید.


معنی رتبه ی داوطلب در جداول کارنامه ی سبز چیست؟

ممکن است برای شما سوال شود که چرا مقابل هر یک از انتخاب های شما یک رتبه ی متفاوت نوشته شده است؟ مگر هر شخص چند رتبه ی کنکور دارد؟

رتبه هایی که شما در کارنامه ی سبز مشاهده میکنید رتبه ی شما در رشته ی مورد نظر است و این رتبه همانطور که پیش تر نیز صحبت شد با در نظر گرفتن نواحی،قطب ها و همینطور اعمال سهمیه ها به دست آمده است.



اخرین رتبه ی قبولی در کارنامه ی سبز به چه معناست؟

همانطور که از اسم این رتبه پیدا است این عدد مربوط به رتبه ی اخرین نفری است که در آن کد رشته پذیرفته شده است اگر رتبه ی شما بهتر است در صورتی که آن کد رشته را در اولویت بالاتری قرار میدادید میتوانستید در آن رشته قبول شوید. که البته این مورد در انتخاب های بعد از انتخابی که جلوی آن ستاره است و پذیرفته شده اید قابل مشاهده بود که در کارنامه های جدید حذف شده.


آیا می توان با استفاده از کارنامه ی سبز رشته ی قبول شده را جا به جا کرد؟

خیر! لیست انتخاب رشته را خودتان چیده اید و اولویت ها را شما مشخص کرده اید پس جای اعتراض به چینش وجود ندارد و سازمان سنجش نیز تغییر در اولویت های شما را نمی پذیرد.

کاربرد کارنامه ی سبز چیست؟

در مطلب مربوط به تغییر رشته و انتقال دانشگاه و شرایط آن گفتیم برای تغییر رشته در یک دانشگاه رتبه ی شما و اخرین رتبه ی قبولی در سال ورود شما به دانشگاه بررسی می شود پس کارنامه ی سبز به عنوان معیار این ارزیابی مورد استفاده قرار می گیرفت که از امسال بدین گونه نیست.

احتمالا با مکاتبه و از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش بشود که انتخاب های بعدی را درخواست کرد.




توضیح جداول و کدهای درج شده در ستون نتایج:

این کارنامه برای آن دسته از داوطلبان آزمون سراسری سال 1400 که براساس کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته بوده و در زمان مقرر نسبت به انتخاب رشته اینترنتی اقدام نموده‌اند ، صادر شده است و جز این که نشانگر ردیف نهایی هر داوطلب در رشته انتخابی و آخرین ردیف نهایی پذیرفته شده در سهمیه مربوط باشد ، ارزش دیگری ندارد و قابل تایید برای مؤسسات و سازمان‌های داخل و خارج از کشور نیست. داشتن این کارنامه دلیل دارا بودن دیپلم کامل متوسطه و یا گواهینامه دوره یک ساله پیش‌دانشگاهی نمی‌باشد.


 مفهوم مندرجات کارنامه

1- درردیف اول کارنامه شماره پرونده ،مشخصات شناسنامه‌ای (جنسیت ، شماره شناسنامه ، تولد)، دین و زبان خارجی براساس اطلاعاتی که داوطلب در اختیار سازمان گذاشته درج گردیده است.


2- در ردیف دوم مشخصات داوطلب به ترتیب شامل شماره داوطلب ،گروه آزمایشی، نتیجه کارنامه اولیه (در این بخش حرف اول دوره های تحصیلی که پذیرفته شده اید را ذکر کرده مثلا نوشته رش،پ،ت،غ،م ن که یعنی:  ر= روزانه ، ش=نوبت دوم(شبانه)، ن = نیمه حضوری ، پ = پیام نور ، غ = غیر انتفاعی ، خ = رشته خاص ، م= مجازی ،پردیس خودگردان ، شهریه پرداز یا چهار رشته دانشگاه آزاد اسلامی، ت =دانشگاه فرهنگیان ویژه داوطلبان آزاد (تربیت معلم سابق)و در صورت شرکت داوطلب در گروه های هنر و زبان شماره داوطلب و نتایج کارنامه اولیه آنها درج شده است.


3- در ردیف سوم سهمیه نهایی ، عنوان دیپلم ، وضعیت کارمندی ،تاثیر سوابق تحصیلی و سال اخذ دیپلم درج شده است که تعاریف بعضی عناوین به شرح ذیل است:


عنوان دیپلم : در این ردیف عنوان دیپلم داوطلب با توجه به کد دیپلم اعلام شده از سوی وزارت آموزش و پرورش درج شده است. (برای داوطلبانی که کد دیپلم آنها از طریق وزارت آموزش و پرورش اعلام نشده ، کد دیپلم اعلام شده از طرف داوطلب ملاک عمل قرار گرفته است )


کارمند رسمی یا پیمانی : در صورتی که داوطلب در تقاضانامه ثبت نام بند 36 را مبنی بر کارمند رسمی یا پیمانی بودن تکمیل کرده باشد در مقابل جدول مذکور عنوان محل خدمت درج شده است.


ب ‍- مفهوم جداول کد رشته های انتخابی :


1- کد رشته انتخابی : شماره رشته‌های انتخابی در کارنامه به همان ترتیب است که داوطلب بصورت اینترنتی در فرم انتخاب رشته درج نموده است.


2- رتبه داوطلب: رتبه داوطلب در هریک از کد رشته‌های انتخابی در بین کلیه متقاضیان کد رشته مربوط، با توجه به نمره کل وی درزیر گروه مرتبط در همان کد رشته و در سهمیه مربوط محاسبه شده است.


3- آخرین رتبه قبولی:رتبه آخرین نفر پذیرفته شده در هریک از کد رشته‌های انتخابی در بین کلیه متقاضیان کد رشته مذکور و در همان سهمیه درج شده است.


3-1- در کد رشته‌هایی که پذیرش دانشجو براساس درصد ظرفیت پذیرش از نظر جنسیت صورت گرفته ،رتبه نهایی و آخرین رتبه نهایی پذیرفته شده در سهمیه با توجه به جنسیت درج شده است.


2- 3- برای کارمندان رسمی و پیمانی که از سهمیه کارمندان در رشته‌های تحصیلی دوره‌های نوبت دوم (شبانه) استفاده کرده‌اند، رتبه نهایی و آخرین رتبه نهایی پذیرفته شده در سهمیه کارمندان درج شده است.


3- 3- در کد رشته‌های نیمه متمرکز رتبه داوطلب و آخرین رتبه معرفی شده در رشته مذکور به علت عدم گزینش نهایی برای رشته‌های نیمه متمرکز درج نشده است.


4- 3- در صورتیکه آخرین رتبه قبولی در رشته محلی خالی می باشد به منزله آن است که در این رشته محل پذیرش صورت نگرفته است .


ج - تذکرات مهم :


1- رتبه هر داوطلب و آخرین رتبه قبولی در هر یک از کد رشته‌ها برحسب این که کد رشته مربوط استانی، ناحیه‌ای، قطبی و یا کشوری می‌باشد (با توجه به ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای شماره 2 )، تعیین شده است.


2- در مواردی که استان یا ناحیه و یا قطب کد رشته‌های انتخابی داوطلب با استان بومی و یا ناحیه بومی و یا قطب بومی وی مغایرت دارد رتبه داوطلب و آخرین رتبه قبولی در ظرفیت آزاد رشته‌های مزبور داده شده است.


3- داوطلبان سهمیه ایثارگران ورزمندگانی که حدنصاب مصوب قانونی را در یک رشته محل کسب نکرده باشند رتبه آنان در بین تمامی ایثارگرانی که این کد رشته محل را انتخاب نموده اند درج شده است.

وجود علامت ستاره ( * ) در ستون نتیجه نشان می‌دهد که داوطلب در این کد رشته محل پذیرفته شده است.


تبصره 1- ثبت نام پذیرفته شدگان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی منوط به تایید صحت اطلاعاتی است که توسط داوطلب به این سازمان داده شده است.


2-مفهوم عدد 1 (یک) بمنزله عدم دارابودن شرایط و ضوابط اختصاصی مندرج در دفترچه‌های راهنما و برگ راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال 1401 برای انتخاب رشته مربوط می‌باشد (نظیر تکرار کد رشته انتخابی ، عدم رعایت جنسیت پذیرش ، عدم توجه به ضوابط رشته‌های دارای شرایط خاص برای رشته مذکور و...).


3-مفهوم عدد 2(دو) در ستون نتیجه بدین معنی است که شما در زمان اعلام نتیجه نهایی حداقل در یک کد رشته محل جهت انجام مصاحبه به یکی از دانشگا ه ها معرفی شده اید


4- مفهوم عدد 3 (سه) در قسمت نتیجه اولویت قبولی نشانگر آن است که داوطلب با توجه به داشتن نمره در رشته محل انتخابی ، در سهمیه مجاز دیگری به جز سهمیه نهایی پذیرفته شده است.


تبصره 2-برای کارمندانی که با استفاده از سهمیه کارمندی پذیرفته شده اند نیز عدد 3 درج شده است‌.


5-مفهوم عدد 4(چهار) مندرج در ستون نتیجه به منزله آن است که وضعیت علمی و عمومی شما در رشته های پردیس های فرهنگیان یا دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در دست بررسی می باشد.


6-مفهوم عدد 5 (پنج) مندرج در ستون نتیجه به منزله آن است که داوطلب با توجه به ضوابط عمومی گزینش برای تحصیل در دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی وابسته به آموزش و پرورش امتیاز لازم را کسب ننموده و در اولویت جذب قرار نگرفته است و یا اینکه نتیجه صلاحیت های عمومی داوطلب در کد رشته انتخابی مربوط،به علت عدم تشکیل پرونده از سوی هیات مرکزی گزینش وزارت مذکور به این سازمان اعلام نشده است . این دسته از داوطلبان در صورت تمایل می توانند جهت تکمیل پرونده حداکثر ظرف مدت 2 ماه از تاریخ انتشار اسامی پذیرفته شدگان با همراه داشتن کارت شناسایی و تصویر کارنامه نهایی به هسته گزینش آموزش و پرورش استان اقامت به نشانی مندرج در پایگاه اطلاع رسانی هیات مرکزی گزینش وزرات آموزش پرورش www.qozinesh.medu.ir مراجعه نمایید.


7- مفهوم عدد 7(هفت) مندرج در ستون نتیجه به منزله عدم کسب حد نصاب امتیاز در مصاحبه تخصصی و یا عدم احراز شرایط "سن ، معدل ، ویژگی های جسمانی ، ... وغیبت در مصاحبه " می باشد این داوطلبان حداکثر تا تاریخ 28 آبان فرصت دارند در صورت اعتراض ،درخواست بررسی مجدد پرونده مصاحبه را با در دست داشتن کارت ملی و تصویر کارنامه نهایی به اداره کل آموزش و پرورش استان اقامت خود ارئه نمایند .بدیهی است به درخواست هایی که بعد از تاریخ فوق ارائه گردد ترتیب اثر داده نخواهد شد.


8- مفهوم عدد 8(هشت) مندرج در ستون نتیجه به منزله آن است که شما از سهمیه ایثارگران یا رزمندگان در سنوات قبل استفاده نموده اید و در آزمون سراسری سال 1401 در کد رشته محل های بجز دوره های روزانه ، مناطق محروم  و فرهنگیان با سهمیه ایثارگری یا رزمندگی گزینش شده اید .


9- مفهوم عدد 9(نه) مندرج در ستون نتیجه به منزله آن است که وضعیت علمی و عمومی شما دریکی از دانشگاه های شاهد، علوم قضایی، علوم‌پزشکی بقیه‌الله(عج)، شهید مطهری ، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، غیر انتفاعی امام رضا (ع) ، علوم پزشکی ارتش ، دانشکده غیر انتفاعی رفاه یا یکی از رشته های مدیریت بیمه اکو ،دکتری پیوسته بیو تکنولوژی ،کاردانی و کارشناسی فوریت های پزشکی ، تربیت مربی عقیدتی سیاسی سپاه ،بورسیه های شغلی دانشگاه یزد،کاردانی فوریت دانشگاه علوم انتظامی امین یا رشته های کاردانی صرفا بر اساس سوابق تحصیلی وزارت بهداشت دردست بررسی است .


نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">