seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

ده روش برای یادگیری موثر

سه شنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۴، ۰۳:۱۶ ب.ظ

ده روش شگفت انگیز برای یادگیری بهتر

شما هم جزو آن دسته از دانش‌آموزان هستید که به دنیال روش صحیحی برای مطالعه می‌گردید؟ آیا به نظرتان شیوه‌ای که تا به امروز استفاده کردید دیگر کافی نیست؟ پس این هفت روش مطالعه موثر رو بخونید و بعد نظر خودتون رو بگید.

1- استفاده از رایحه ها(بوها) و طعم‌ها در حین مطالعه 

آزمایش‌ها نشان داده‌اند که اگر رایحه یا طعم خاصی در حین مطالعه توجه فرد را جلب کند در به خاطر سپاری و بیادآوری مطالب بسیار کمک کننده است. پس به این وسیله می‌شود تغییر جزیی در مطالعه یکنواخت ایجاد کرد.

2- استفاده از فلش کارت‌ و جعبه لایتنر خصوصا برای مطالعه زبان‌های خارجه 

استفاده از فلش کارت ها می تواند زمان های مطالعه ما را افزایش دهد و از خسته کنندگی آن بکاهد همچنین روش جعبه لایتنر که در مطلب .......... بدان پرداختیم مطالعه را به شیوه سرگرمی برای ما به ارمغان می‌آورد.

3- تغییر مکان مطالعه و درس خواندن

اگرچه بسیاری از دانش‌‌آموزان به مطالعه در کتابخانه معتقد هستند، بررسی‌ها نشان داده شده است که تغییر متناوب محیط مطالعه برای یادگیری بسیار مؤثر است؛ زیرا حافظه‌ی انسان بر اساس موقعیت و مکان شکل می‌گیرد؛ درنتیجه تغییر محیط مطالعه، میزان به‌ خاطر سپردن چیزهایی را که یاد گرفته‌اید افزایش خواهد داد.

4- مطالعه و انجام تکالیف گروهی

هیچ وقت قدرت هم‌کلاسی‌ها و همتایان خود را دست‌کم نگیرید؛ به‌ویژه وقتی بر روی یک مسئله‌ی دشوار کار می‌کنید. همفکری یکی از راه‌های مؤثر برای فائق آمدن بر مشکلات و کاهش حجم درسی است و به شما اطمینان می‌دهد که درس را بهتر بفهمید.

5- آزمون دادن

هر چه‌قدر هم که‌ از آزمون دادن تنفر داشته باشید، بررسی‌ها نشان می‌دهد یک ارزش‌یابی جدی نه‌تنها نشان‌دهنده‌ی میزان دانش دانش‌آموزان است بلکه می‌تواند کیفیت و کمیت علمی دانش‌آموزان را نیز افزایش دهد.

6- حضور در کلاس به شیوه پیشخوان

بهترین شیوه برای آمادگی در آزمون‌ها و یادگیری موثر حضور در کلاس درس  به شیوه پیشخوان است. شیوه مطالعاتی پیشخوان (برای خواندن مجدد این شیوه کلیک کنید) که پیشتر بدان پرداختیم یا همان پیش مطالعه به شما کمک می‌کند که کلاس درس تبدیل به مرور درس گردد. 

7- خوابیدن!

بعضی از دانش‌آموزان خصوصا کنکوری‌ها خواب را برخود حرام می‌دانند! در حالیکه خوابیدن و تجدید قوای ذهنی سرعت یادگیری را افزایش و سبب بهره وری بیشتر می‌شود. یادمان باشد یک ذهن خسته، ذهنی کند است؛ پس به اندازه‌ی کافی بخوابید.

8- منظم باشید

 سعی کنید همیشه منظم باشید و از به تعویق انداختن وظایف خود اجتناب کنید و همانگونه میدانید برای منظم بودن نیاز به برنامه ریزی است. برای تغییر در روش مطالعه باید سبک زندگی خود را تغییر دهید.

9- خود را غرق جزوه‌ها و منابع کمک‌درسی متعدد نکنید

غرق شدن در خیل عظیم جزوه‌ها و کتاب‌های درسی متعدد شیوه‌ی مؤثری برای یادگیری نیست، بلکه بهترین شیوه، تمرکز بر یک موضوع و وقت گذاشتن بر روی آن تا زمان تسلط کامل است. کم‌تر بین موضوعات مختلف بگردید و کم‌تر منبع خود را تغییر دهید.

10- ورزش کنید

یادتان باشد که برای داشتن ذهنی خلاق و سالم نیاز به جسمی بی تنش و آماده و شاداب دارید و این مهم خصوصا برای کاهش تنش و استرس و پایین آوردن اضطراب امتحان بدون ورزش بدست نمی آید. البته برای پایه های بالاتر از یازدهم به بعد ورزش سنگین به هیچ وجه توصیه نمی شود اما این بدین معنی نیست که ورزش سبک و نرمش نیز انجام نشود. یک دانش آموز موفق خصوصا در سال پیش از کنکور، ورزش را ترک نمی کند و 5 الی 10 دقیقه در صبح و همین مقدار بین عصر و شب را چاشنی مطالعه‌اش می‌کند تا با جریان خون مناسب‌تر و اکسیژن رسانی بیشتر موجبات یادگیری موثرتر را فراهم نماید.


  • احسان افشارمنش

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">