seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

تعطیلات عید را چگونه بگذرانیم

يكشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۴، ۰۶:۴۷ ب.ظ

شاید با خودتان بگویید هنوز تا عید کلی راه مانده ولی با توجه به تجربه من این مطلب و مطالعه آن در این زمان شما را آماده می کند که بهترین عملکرد را در پایان ماه آتی داشته باشید. برای مطالعه در ایام عید ابتدا افراد را به چند گروه مختلف تقسیم می نماییم :

 

الف ) دانش آموزانی که در دوره ابتدایی و راهنمایی هستند :

این گونه افراد (ابتدایی) همان عمل به پیک های نوروزی  و انجام سرگرمی های فکری  برایشان کافی به نظر می رسد اما عده ای هم هستند که خود را برای ورود به مدارس نمونه راهنمایی و یا مدارس تیز هوشان آماده می نمایند این گونه افراد می بایست در ایام تعطیلات به تناسب روزانه از مطالعه دروس موثر غافل نشده و همزمان نیز از تست های مفید موجود استفاده نمایند. گرچه در روز عید و سیزده  توصیه نمی شود اما سایر روزها حداقل روزی 3 الی 4 ساعت را نباید فراموش نمایند.

 

ب) دانش آموزان سال های اول و دوم متوسطه :

این گروه از دانش آموزان نیز به دلیل داشتن آمادگی جهت امتحانات پایانی و نیز سیاست دولت مبنی بر کمرنگ کردن کنکور می بایست توجه ویژه ای به مطالعه در این ایام داشته باشند به خصوص آن هایی که قصد ورود به مدارس نمونه از طریق تکمیل ظرفیت دارند. لذا پیشنهاد می شود در دو الی سه روز اول و سیزده  به تفریح پرداخته و از سوم فروردین برنامه مطالعه خود را تدوین نمایند که روزانه حداقل 4 الی 5 ساعت مطالعه داشته باشند .

 

ج) دانش آموزان سال سوم دبیرستان :

گروهی سوم کاردانش هستند که اگر تمایل به شرکت در کنکور فنی وحرفه ای را دارند که می بایست حداقل روزی هشت ساعت مطالعه داشته باشند. گروهی نیز خودشان سوم فنی وحرفه ای هستند که اگر تمایل به شرکت در کنکور دارند می بایست حداقل روزی شش ساعت مطالعه داشته باشند.

 

در این میان عده ای هستند که از قبل مطالعه داشته و کتاب های خود را که مربوط به سال اول و دوم هست را تمام کرده و می بایست در ایام عید از 2 تا 8 فروردین به مرور درس های پایه اول و دوم خود همراه با تست بپردازند و سپس از 9 تا 12 نیز به مطالعه دروس سال سوم خود با محوریت دروسی که امتحان نهایی دارند بپردازند.

 

گروه دیگری هم هستند که سال سوم نظری هستند. این گروه وظیفه ای سنگین تری دارند و نباید فراموش نمایند که 10 الی 11 درس نهایی دارند و علاوه براین باید توجه ویژه ای هم به معدل کتبی خود داشته باشند که احتمال دارد سال آینده میزان تاثیر آن در کنکور به 35 الی 45 درصد برسد که سهم عمده ای در کنکور آنان خواهد داشت.

لذا توصیه می شود بجز روز عید و سیزده در بقیه ایام می بایست حداقل روزی 5 الی 6 ساعت مطالعه داشته باشند و به طور کلی از 2 الی 12 فروردین حدود 60 الی 70 ساعت مطالعه داشته باشند.

 

د) دانش آموزان پیش دانشگاهی :

این گروه در این ایام به جز روز عید و سیزده در سایر روزها باید دارای برنامه مطالعه باشند. عده ای در کنکور های آزمایشی شرکت کرده که می بایست مطابق برنامه آن ها خود را آماده نموده و علاوه بر آن دروس دوره پیش خود را نیز فراموش ننمایند.

برای این گونه از دانش آموزان حداقل روزی 10 ساعت مطالعه را پیشنهاد می نمایم. گرچه این عدد به طور میانگین هست چرا که برای بعضی افراد که تواناتر هستند می شود روزی 7 الی 8 ساعت هم توصیه کرد و برای عده ای دیگر روزی 10 الی 12 ساعت. پس بستگی به توانایی و درک هر فرد متفاوت هست ولی میانگین همان ساعتی بود که عنوان شد.

عده ای هم مطابق هیچ کنکور آزمایشی پیش نمی روند که این گروه می بایست به نحوه مطالعه خود دقت نمایند یعنی اگر دروس را تا عید یک بار مطالعه کرده اند می بایست در ایام عید به مرور همراه با تست با توجه به ساعاتی که عنوان شد بپردازند به طوری که اگر برای درسی 2 ساعت درنظر می گیرند می توانند نیم ساعت تا 45 دقیقه به مرور آن بپردازند و مابقی را تست بزنند. برای درس های عمومی، می توانند یک الی دو روز مطالعه نمایند و سپس دو روز تست بزنند. البته نوع کتاب هم در نحوه مطالعه موثر است.

اگر شما  تست طبقه بندی شده درس به درس دارید می توانید یک روز در میان تست بزنید و اگر فصل به فصل، می توانید دو روزی یک بار تست بزنید.

برای درس های اختصاصی، به خصوص دروس فرمولی بهتر است بلافاصله پس از آن، تست تمرین شود.

پس در ایام عید زمان مطالعه کمتر می شود و تبدیل به مرور می شود و زمان تست افزایش می یابد و به خصوص که تست دیگر از حالت آموزشی و تمرینی بیرون می آید و می بایست  به تست های مفهومی روی بیاورند.

دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی در چهار روز،  مرور درس های سال جاری خود را نیز فراموش ننمایند.  یادآوری می نمایم که ارزش ایام تعظیلات عید برای گروه دوره پیش دانشگاهی از هر گروه دیگر اهمیتش مهم و فوق العاده است. چون دو سد در پیش دارند یکی امتحانات پیش دانشگاهی و یکی هم کنکور.

تازه عده ای هم هنوز دروس سال چهارم یا پیش دانشگاهی را تمام نکرده و لازم است بعد از عید هم به مدرسه بروند لذا بعد از عید فرصت کافی و تعطیلات کافی نخواهند داشت . پس دوران طلایی ایام عید را فراموش نفرمایید.

اما عده ای هم فارغ التحصیل هستند. این گروه از افراد به  دو دسته تقسیم می شوند 1- عده ای که کل کتابها را تمام کرده و در ایام عید به مطالعه می پردازند 2- عده ای که هنوز کتابهای خود را تمام نکرده و مطالعه آنها ادامه دارد .

برای گروه اول توصیه می نمائیم که در ایام عید باید ساعت مطالعه برای مرور کم باشد و ساعت مطالعه برای تست زیاد و به گروه دوم نیز توصیه می شود ابتدا سعی نمایند دروس باقی مانده را به پایان برسانند و در کنار مطالعه هم از تست استفاده نمایند اما نیازی به افزایش تست نخواهند داشت .

کسانی که خود را برای کنکور های آزمایشی مرحله ای آماده می نمایند بجز داوطلبان کنکور آزمایشی سنجش که کل کتاب را دارند مابقی اولین اقدامی را که انجام می دهند اینست که خود را برای محتوای تعیین شده آزمون مرحله بعد ابتدا آماده نمایند و سپس در صورت داشتن وقت به مرور دروس قبل بپردازند .

ایام عید برای افراد فارغ التحصیل پیش دانشگاهی فقط از این جهت مهم است که اگر تا عید  تمام دروس را یکبار خواند ه اند می توانند مرور را شروع نموده که همراه با آغاز تست های مفهومی خواهد بود.

پس می بیند که ایام عید برای سال چهارمی ها خیلی مهم هست بود و دورانی طلایی برایشان به شمار می رود. که نیاز به برنامه ریزی خاص و توجه به ساعات مطالعه بود.

برای فارغ التحصیلان چندان تفاوت نداشت و می بایست به روند مطالعه خود ادامه دهند . به جز کسانی که دروس را تا عید یکبار خوانده اند که اینگونه افراد می بایست برنامه مرور و تست را داشته باشند که هر میزان ساعت را برای یک درس در نظر گرفتند حدود 2 سوم آنرا می باست تست بزنند و یک سوم را مرور آن درس .

کسانی که هنوز دروس آنان باقی مانده است به روند مطالعه خود ادامه دهند و همان روند قبل که مطالعه بیشتر و تست کمتر باید در برنامه آنان باشد تا بتوانند هرچه سریعتر به اتمام کتابها اقدام نمایند.

اما سخنی هم با کسانی که چند مدتی هست مطالعه کنکور را شروع نموده اند دارم . این عزیزان نباید ناامید شوند بلکه باید با تمام قدرت خود به مطالعه ادامه دهند و بیشترین وقت خود را روی مطالعه بگذراند و کمتر تست بزنند یعنی نیازی به تست زیاد نیست . تمام تلاش خود را انجام دهید .زیرا زمانی فرامی رسد که به حداقل ها هم راضی می شوید و اگر اکنون تلاش نکنید همان حداقل ها هم نصیب شما نخواهد شد . درست است که کسانی که فرصت کافی برای سال آینده دارند باید برنامه ریزی برای سال آینده نمایند اما روی سخنم با کسانی هست که چند سال هست این سال و آن سال می نمایند و یا اینکه دیگر فرصت کافی ندارند!!! اینگونه افراد باید متوجه زمان باقی مانده باشند و تلاش خود را ادامه دهند .


و) دانشجویان دانشگاه :

کلیه ترم های آخر همه مقاطع کاردانی و کارشناسی می بایست برای کنکوری که در پیش دارند خود را آماده نمایند که حداقل روزی هشت ساعت مطالعه لازم دارند .

ترم های کمتر  می بایست برای افزایش سهم معدل خود در ایام عید مطالعه را فراموش ننمایند . حداقل روزی 4 ساعت مطالعه می تواند در موفقیت آنها تاثیر شگرفی داشته باشد . گرچه کسانی که در مقطع کارشناسی در حال تحصیل هستند میزان مطالعه آن ها اهمیت بیشتری خواهد داشت چرا که معدل دوره کارشناسی در کنکور ارشد  تاثیر دارد که سالهای آتی نیز این میزان افزایش خواهد یافت . می دانید که کنکور سراسری ارشد در سال های آینده دارد خود را جایگزین کنکور سراسری می نماید . درست است که مسئولین درحال برنامه ریزی برای حذف کنکور سراسری هستند اما غافل از اینکه کنکور سراسری ارشد دارد سر از آب بیرون می آورد و تبدیل به یک غول دیگری از کنکور خواهد شد که مشغولیت ذهنی عده ی کثیری از جوانان در اینده خواهد بود. گرچه الان هم هست ولی هنوز شدت زیادی نیافته است .

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">