تابستان در راه است و با شیوه مطالعه جدید، عقربه ها در دستان شماست!
یکی از مشکلاتی که همه دانشآموزان در دوران تحصیلی خود با آن مواجه هستند، نداشتن زمان مناسب و کافی برای انجام فعالیتهای روزانه است و به همین دلیل مدیریت زمان و تنظیم وقت یکی از مهارتهایی است که دانشآموزان برای رسیدن به موفقیت حتما باید به آن توجه کنند. مدیریت زمان مجموعهای از مهارتهایی است که به استفاده موثر از زمان منجر شده و در واقع روشی جهت کنترل زمان است و میتوان از آن در خانه، مدرسه و حتی کلاس درس استفاده کرد.
فواید مدیریت زمان برای دانشآموزان
مدیریت زمان باعث میگردد شناخت بهتری نسبت به کارهای وابسته به یکدیگر و اولویتبندی کارها بهدست آوریم.
با استفاه از مدیریت زمان فرصتهای بیشتری برای خلاق بودن و استفاده مناسب از زمان بهدست میآوریم.
رعایت اصول مدیریت زمان باعث کاهش استرس و اضطراب به خصوص در ایام امتحانات میشود.
با استفاده از مدیریت زمان میتوانیم مهارتهای فردی مثل تصمیمگیری و حل مساله را در خود ایجاد نماییم.
با مدیریت زمان اوقات فراغت بیشتری به دست میآوریم تا بتوانیم وقت بیشتری را به امور دیگر اختصاص دهیم.
مراحل مدیریت زمان
برای اینکه بتوانید اوقات خود را به درستی مدیریت کنید باید مراحل زیر را انجام دهید:
مرحله اول: تعیین هدف
این یک مرحله فردی و شخصی در مدیریت زمان است. شما حتما وظایف زیادی دارید که باید در زمان خود با موفقیت به اتمام برسانید. بهترین کاری که میتوانید انجام دهید تعیین اهداف و اطمینان از تلاش برای رسیدن به آن هدف است.
اهداف از نظر زمانی به سه دسته تقسیم میشوند:
اهداف کوتاه مدت: مثل تهیه یک تحقیق علمی یا موفقیت در آزمون کلاسی
اهداف میان مدت: کسب مدال و رتبه خوب در پایان سال تحصیلی
اهداف بلند مدت: انتخاب آینده شغلی یا رشته تحصیلی در دانشگاه
مهم این است که مشخص کردن هدفها به ما کمک کند تا کارهای خود را بررسی کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که آیا انجام این کارها در راستای رسیدن به اهداف ما هست یا خیر؟ اگر پاسخ شما منفی بود، به این معناست که یا باید اهدافتان را تغییر دهید و یا فعالیتهایتان را با اهدافتان منطبق کنید.
مرحله دوم: تهیه لیستی از فعالیتها و کارهای خود
در این مرحله، چگونگی استفاده از وقت در فعالیتهای فردی مورد تحلیل قرار میگیرد. برنامهها و فعالیتهای هر فرد باید با اهداف او تناسب داشته باشد. از سوی دیگر هر دانشآموز فعالیتهای جانبی و عادات خاص خود را دارد که نمیتوان آنها را نادیده گرفت. بنابراین، با توجه به موارد فوق، فهرستی از فعالیتهای خود را مشخص کنید.
مرحله سوم: اولویتگذاری فعالیتها
برای اینکه فعالیتهای خود را برنامهریزی و اولویتبندی کنید، ابتدا باید درجه اهمیت و فوریت کارهای خود را مشخص کنید. این کار در روزهایی که کارهای زیادی برای انجام دارید، ارزش خود را آشکار میسازد. سعی کنید در چنین روزهایی، اولویتها را از قبل معین کنید و به انجام آنها بپردازید. هیچگاه برای انجام همه کارها وقت کافی وجود ندارد، ولی همیشه برای انجام مهمترین کارها وقت کافی وجود دارد. یک دانشآموز موفق سعی میکند با تنظیم وقت و برنامهریزی مناسب ابتدا بهترین زمان خود را به انجام امور اصلی اختصاص داده و سایر اوقات را صرف بقیه اولویتها کند.
مرحله چهارم: برنامهریزی و انجام فعالیتها
قبل از برنامهریزی برای هر کاری اطلاعات مورد نیاز را به دقت جمعآوری کنید: یک ضرب المثل می گوید: «اگر میخواهید در 6 ساعت یک درخت را ببرید، باید 5 ساعت وقت، صرف تیز کردن تبر خود کنید. » بدون داشتن اطلاعات و تدارک زمینههای لازم، اقدام به کار اشتباه است؛ زیرا این امر میتواند مانع پیشرفت در کار شده و حتی آن کار را با شکست مواجه سازد و موجب بروز ناامیدی از ادامه کار گردد.
نکته های مهم برای مدیریت زمان
برای برنامهریزی موثر در وقت خود، زمان بگذارید.
اهدافتان را مشخص ساخته و آنها را بنویسید.
در زمانبندی روزانه کارهای خود، ابتدا مهمترین کارها را نجام دهید.
هرگاه شروع به انجام کاری کردید سعی کنید بدون وقفه آن را به پایان برسانید.
به خود و اولویتبندی که انجام دادهاید، اعتماد داشته باشید.