دوستان عزیز رشته تجربی در این پست با نحوه مطالعه رتبه های برتر در درس زیست شناسی آشنا میشیم و بررسی میکنیم که برترین ها چطور توانستند در درس زیست شناسی به نتیجه برسند.


نکته‌ی جالبی که از جمع‌بندی نکات ذکر شده توسط همه افراد می‌توان بیان کرد، اینست که :

*همه به اهمیت کتاب درسی در درس زیست اشاره ویژه داشته اند.

*مطالعه‌ی هر روزه درس زیست در برنامه‌ی مطالعاتی تمامی رتبه های برتر دیده می‌شود.

*ترکیبی خواندن مبحث‌های کتاب درسی (دوم ، سوم و پیش)

.

زهرا کلاه‌چی/ رتبه۱۹منطقه ۲ کنکور۹۳/ درصد ۱۰۰ زیست‌شناسی در کنکور۹۳

من در درس زیست‌شناسی توانستم در کنکور درصد ۱۰۰ را کسب کنم.

با این وحود که در آزمون‌های کانون به ندرت صد می‌زدم و نکته دقیقاً همین جاست. من با این‌که صد نمی‌زدم ولی هرگز ناامید نشدم و بنابراین برای یادگرفتن آزمون می‌دادم نه برای به دست آوردن رتبه.

 نکته دیگر این است که علی‌رغم این‌که هر سال سؤالات سخت‌تر می‌شوند و سؤالات جدیدی مطرح می‌شوند اما به هر حال از کتاب درسی طرح می‌شوند پس متن کتاب درسی باید بارها و بارها خوانده شود و هم‌جنین یک حافظه تصویری در ذهن خود به‌وجود بیاوریم.

 نکته دیگر این‌که بعد از کتاب درسی مهم‌ترین منبع برای داوطلبان، کلاسور ارزیابی است که خود داوطلب می‌نویسد.


.

فاطمه فاضلی‌فرد/ رتبه ۶ کشورسال۹۳

مواردی که به تسلط من بر روی درس زیست کمک کرد:

۱-خواندن دقیق کتاب درسی

۲-ارتباط دادن بخش‌های مختلف فصلها و کتاب‌ها با یکدیگر

۳-توجه به اشکال و تصاویر براساس کتاب مصور

۴-زدن تست‌های استاندارد کنکور و آزمون

۵-مرور مجدد مطالب دربازه‌های زمانی مختلف

۶-تحلیل سؤالات آزمون و یادگیری براساس تحلیل و تصحیح سؤالات

۷-نگاه کردن به مطالب از دید طراح

۸-هر روز زیست می‌خوندم


.

علیرضا رضائی / رتبه ۹ کشور سال۹۳

نقطه قوت پایدار من درس زیست بود، زیرا:

۱-متن کتاب درسی  را با وسواس زیاد می‌خواندم.

۲-نکات ترکیبی را کامل می‌نوشتم

۳-سه کتاب را با هم می‌خواندم

۴-تست‌های کنکور و آزمون را دقیق و گزینه‌ به گزینه تحلیل می‌کردم.

۵-مرور مستمر داشتم

۶- و هر روز زیست می‌خواندم


          و حاشیه می‌نوشتم


          و سوال طرح می‌کردم


 .

حسین خاکپور/ رتبه ۱۰ کشور سال۹۳      

روز کنکور برای درس زیست شناسی نتیجه مطلوب کسب کردم و دلائل آن را به شرح زیر ارزیابی می‌کنم:

۱- علاقه زیاد

۲- بها دادن به متن کتاب درسی و دقت و تمرکز زیاد هنگام خواندن کتاب درسی

۳- مرورهای هر روزه

۴- پیوستگی به برنامه راهبردی که باعث توازن میان پایه‌ها و پیش‌دانشگاهی می‌شود.

۵- حل سؤالات استاندارد و پیدا کردن نکات مهم مورد توجه طراحان

۶- اکتفا نکردن به حل تست‌ها و بررسی کامل آن‌ها و سعی در طرح تست مشابه ‌آن‌ها

۷- پرهیز از تعدد منابع

۸- خلاصه نویسی و حاشیه‌نویسی


 .

محمد سجاد شعبانی‌پور/ رتبه ۱۰منطقه ۱سال۹۳

من در ابتدای سال درصدم در درس زیست در آزمون‌های کانون ۵۰ بود(البته حدوداً) اما به مرور زمان با مطالعه دقیق‌تر به ۸۸ رسید .

روش خواندن: به‌صورت دقیق می‌خواندم به‌طوری که در بار بیستم هم مثل بار اول می‌خواندم یعنی سعی می‌کردم نکات را دقیق بخوانم.

 ضمناً سعی می‌کردم در مورد شکل‌ها و مسائلی که مشکل داشتم نکات یادگرفته شده از سال‌های مختلف را به یک دیگر ارتباط دهم و نکات ارتباطی را برای خودم بنویسم.


.

مریم سببی/ رتبه‌ی ۷۴ سال ۸۹/ پزشکی شهید بهشتی

۱-من دانش‌آموز ریاضی بودم که در سال آخر تغییر رشته دادم، در نتیجه باید درس زیست را خودم به حد بالا می‌رساندم.

۲- همواره با معلم زیست خودم صحبت می‌کردم (در ساعات بعد از کلاس)، اشتباهاتم را می‌گفتم و با هم منشأ این که چرا اشتباه کردم را بررسی می‌کردیم و راه‌های بهتر کردن را پیدا می‌کردیم.

۳- بعد از ۲ بار خواندن کتاب، تست تمرین می‌کردم، این باعث می‌شد بدانم از نظر طراحان سؤال کدام قسمت‌های کتاب اهمیت بیش‌تری دارند و دوباره کتاب درسی را می‌خواندم و به نکات آن بیش‌تر دقت می‌کردم.

۴- بر خلاف خیلی از دوستانم که از کتاب‌های زیادی استفاده می‌کردند از حداکثر ۲ کتاب استفاده می‌کردم ولی آن‌ دو را خیلی کامل و مفهومی ‌خواندم. به طوری که بعد از تمام کردن تست‌ها و رفع اشکال و بدون در نظر داشتن این‌که این کتاب تست است، شروع به خواندن پاسخ‌نامه‌ی آخر کتاب می‌کردم و این باعث می‌شد خیلی از نکات را مرور کنم.

۵- تقریباً هر روز زیست می‌خواندم، به طوری که بعد از عید می‌گفتم کل زیست‌‌شناسی ۳۰ فصل است در هر ماه می‌توانم کل زیست را مرور کنم.

۶- بی دقتی‌های خودم را جدی می‌گرفتم و با دقت می‌نوشتم تا همواره مرور کنم.


.

خدیجه گردی/ دانشجوی دندان‌‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

درس اول و مهم ترین درس رشته تجربی زیست:

مواردی که من اجرا می کردم و بر روی این درس تسلط پیدا کرده بودم، بدین شرح است:

۱-نکات آزمون‌ها و کتا‌ب‌های کمک درسی را به کتاب درسی منتقل کردم.

۲- در درس زیست، تمام ویژگی‌های گروه‌ها را (حشرات، ماهی‌ها و . . .)

طبقه‌بندی کردم، در واقع نوعی ترکیب‌بندی ویژگی کردم.