seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

حافظه خود را ورزش دهید!

شنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۰۳:۲۸ ب.ظ

حافظه نیز مثل بازو و بدن شما جای رشد و تقویت دارد و می توان آن را به ورزش وا داشت.آیا شما هم به دنبال یک مکمل اسرارآمیز یا قرص معجره‌آسا برای تقویت حافظه خود هستید یا از شیوه‌های دیگر برای تقویت حافظه خود استفاده می‌کنید؟ چقدر به حافظه خود مطمئن هستید و بیشتر چه چیز را به خاطر می‌سپارید؟ تحقیقات نشان می‌دهد که یکی از بهترین کارها برای تقویت حافظه، ورزش کردن است. ورزش کردن، قدرت مغزی را افزایش داده و از دست رفتن تدریجی حافظه که با افزایش سن اتفاق می‌افتد را به تعویق می‌اندازد. شاید هم ورزش از زوال عقل و بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند.


تعریف حافظه

حافظه بیشتر، فعالیت پیچیده مغزی است که به ما اجازه می‌دهد اطلاعات را ذخیره کنیم و زمانی که به آن نیاز داریم و در مواقع لزوم دوباره به خاطر آوریم. دو نوع حافظه داریم.سیستم حافظه‌ای که اتفاقات زندگی شخصی را نگهداری می‌کند که به آن حافظه اتوبیوگرافیک می‌گوییم و سیستم حافظه‌ای که اطلاعات را درباره اطراف نگهداری می‌کند.از آنجایی که این دو سیستم مجزا از هم کار می‌کنند ممکن است یک حافظه برتر از حافظه دیگر باشد. به طور مثال، یک کودک ممکن است همه اتفاقات جالب طول مدت تعطیلات را به خاطر بیاورد، در صورتی که آنچه را در مدرسه یاد گرفته است، به خوبی نتواند به ذهن بسپارد. حافظه ما اطلاعات را به طور معمول از طریق حس‌های بینایی، شنوایی، بویایی و لامسه ذخیره می‌کند.


چرا فراموشی؟

به طور معمول ما تنها اطلاعاتی را به یاد می‌آوریم که لازم داریم و آنهایی که خیلی قدیمی هستند، فراموش می‌شوند اما چرا بعضی چیزها را از یاد می‌بریم؟جوابش بسیار ساده است. چون مغز ما با اطلاعات زیادی بمباران می‌شود حتی با وجود اینکه ظرفیت ذخیره اطلاعات هم بالاست، اگر اطلاعاتی که از هر حس از لحظه‌ای که متولد می‌شویم در حافظه ذخیره کنیم، حافظه ما به طور کامل پر می‌شود. واقعیت این است که ما به همه آن اطلاعات نیاز نداریم. ما تنها به بعضی از آنها نیاز داریم.


ما می‌توانیم بعضی از اطلاعات خاص را برای مدت کوتاهی در ذهن به خاطر بسپاریم که به آن حافظه کوتاه‌مدت می‌گویند اما گاهی با کوشش و تمرین و تکرار اطلاعات را برای طولانی‌مدت به خاطر می‌سپاریم.وقتی می‌گوییم «فراموش کردم»، این به معنی آن است که اطلاعات را به درستی در حافظه طولانی‌مدت خود ذخیره نکرده‌ایم و یا اینکه این اطلاعات در حافظه طولانی‌مدت ذخیره شده‌اند اما نمی‌توانیم آن را پیدا کنیم چرا که یا به شیوه‌ای بد حافظه ذخیره شده یا اینکه مدت زیادی از آن اطلاعات استفاده نکرده است.حافظه افراد گوناگون با هم فرق می‌کند. 


بعضی افراد، حافظه طولانی‌مدت خوبی دارند و بعضی دیگر حافظه طولانی‌مدت‌شان ضعیف است. مانند سایر مهارت‌های شناختی ارث در حافظه نقش برجسته‌ای دارد. اما تحقیقات نشان می‌دهد که تفاوت‌ها میان افراد با حافظه خوب و حافظه ضعیف به روش‌هایی که افراد برای یادگیری اطلاعات و برای اولین بار استفاده می‌کنند، بستگی دارد.با تقویت شیوه‌های یادگیری مناسب می‌توان اطلاعات بیشتری را به نحو بهتر به خاطر سپرد و در مواقع لزوم آن را به یاد آورد.


با وجود تفاوت در حافظه، تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از مردم با تمرین‌های صحیح و بهره‌مندی از شیوه‌های خاصی می‌توانند حافظه بهتری داشته باشند. این به معنی آن نیست که ما می‌توانیم ظرفیت ذخیره حافظه‌مان را بیشتر کنیم بلکه به معنی آن است که ما می‌توانیم حافظه‌مان را کارآمدتر کنیم. اطلاعات جدیدی را به خاطر بسپاریم و مدت طولانی تری آنها را به ذهن بسپاریم و دوباره و فورا در مواقع لزوم به یاد آوریم.

 

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">